Construirea de noi ansambluri rezidentiale a facut ca administrarea de imobile sa devina o afacere de perspectiva. Unele firme vin cu tarife de administrare mici, dar cu preturi foarte mari pentru repararea instalatiilor.
Administrarea de firma este tot mai solicitata si de catre asociatiile de proprietari din blocurile construite inainte de 1989. In cazul in care o asociatie de proprietari intentioneaza sa externalizeze, pe linga administrare, si alte servicii, precum contabilitatea sau comisia de cenzori, este indicat ca fiecare serviciu sa se atribuie unei firme diferite. „Externalizarea este oportuna doar cu conditia unui comitet de bloc activ. De asemenea, trebuie sa se acorde o atentie sporita cenzorului, iar cenzorul sa nu tina si contabilitatea si sa fie si casier“, spune Mihai Mereuta, presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari Habitat. In prezent, la multe blocuri administratorul tine si contabilitatea si este si casier. Daca se opteaza pentru persoane diferite care sa efectueze aceste operatiuni, se pot evita posibile fraude. In cazul firmelor este indicat ca acestora sa li se acorde doar administrarea, iar pentru cenzorat sa se opteze pentru persoane din afara firmei. In majoritatea ansamblurilor rezidentiale noi se asigura administrarea prin intermediul firmelor.
Firmele de administrare ofera pachete de servicii, in functie de a caror complexitate variaza costurile. Oferta standard include, in general, editarea listei de intretinere si afisarea acesteia, incasarea intretinerii si achitarea facturilor catre furnizorii de utilitati, contabilitatea sau inspectarea proprietatii in vederea identificarii problemelor care trebuie rezolvate. Tariful este, in general, de 8-10 lei per apartament. La acestea se adauga insa cheltuielile pentru reparatii, adica manopera si materialele. „Exista firme care vin cu preturi de dumping pentru administrare, foarte mici, insa apoi aplica preturi mari pentru interventii“, mai spune Mihai Mereuta.
Pentru un bloc cu 40 de apartamente, la aceste tarife se vor plati unei firme, pentru administrare si probleme financiare, 400 de lei de scara. La aceasta suma se vor adauga cheltuileile pentru cenzorat, care, conform lui Mihai Mereuta, se ridica la 120 de lei/cenzor, si cele pentru curatenie - in jur de 200 de lei/luna, dar si cele pentru contabilitate - 200 de lei/luna. In cazul in care se opteaza pentru angajarea unui administrator persoana fizica, salariul acestuia este de aproximativ 350 de lei, iar in general el este si casier. Costurile sint cam aceleasi pentru ambele variante, poate cu un mic avantaj financiar pentru administratorul persoana fizica.
Principalul avantaj al alegerii unei persoane fizice este faptul ca dedica mai mult timp blocului, mai ales ca de multe ori administratorul este locatar al blocului respectiv. Pe de alta parte, in cazul in care se opteaza pentru o firma, se va elimina birocratia din relatia cu furnizorii de utilitati si cu autoritatile locale, deoarece o firma cunoaste mai bine sistemul. In ceea ce priveste eliminarea posibilitatii unei fraude, in ambele cazuri este foarte importanta comisia de cenzuri.
Sursa: Cotidianul
Comentarii
Nu exista comentarii.