Scumpind apartamentele cu citeva mii de euro in anunturile publicitare, agentiile fac legea pe piata.
Anunturile de vinzari de proprietati afisate pe Internet sau in publicatiile de specialitate ascund preturi umflate de agentiile imobiliare dupa bunul plac. In lipsa unor reglementari ale pietei, agentiile de cartier adauga pina la 6% la pretul apartamentelor puse la vinzare de catre proprietari. Practica arata ca, desi comisionul afisat oficial este de 3%, agentiile din Bucuresti merg pina la pragul de 2%, asigurindu-se totusi ca pretul proprietatii afisat in anuntul imobiliar acopera toate costurile agentiei. Cu alte cuvinte, atunci cind proprietarul pune la vinzare respectiva locuinta, agentiile preiau anuntul adaugind chiar 5-6%, dublul comisionului oficial. La vinzare, respectiva proprietate va aparea cu citeva mii de euro mai scumpa. „Aceasta practica este destul de curenta, mai ales ca 90% din piata imobiliara circula pe Internet. Totusi, aceasta practica nu este una corecta“, spune expertul imobiliar Ion Radu Zilisteanu, precizind ca, daca agentiile doresc cu adevarat sa promoveze proprietatile de vinzare, agentii ar trebui sa sune proprietarii si sa se puna de acord asupra pretului corect.
In prezent, sint putine anunturile de vinzari de proprietati care sa nu aiba in spate serviciile unei agentii imobiliare. Cu alte cuvinte, monopolul agentiilor nu mai lasa loc proprietarilor care vor sa isi vinda apartamentele direct si nu prin intermediari. Matei Malos, manager al portalului magazinuldecase.ro, site destinat exclusiv anunturilor proprietarilor, afirma ca sint destul de multi clienti de-ai sai care au reclamat aceasta practica. „Agentiile adauga 5-10% peste pretul cerut de proprietari. De obicei, agentiile adauga mai mult ca sa se poata negocia ulterior. Cind vine vorba despre proprietatile scumpe, pretul de tranzactie poate ajunge si cu 20% mai mare“, precizeaza Malos. Acesta afirma ca la ora actuala nu exista o solutie. „Din punct de vedere legal ar trebui sa existe o protectie a datelor personale, care nu ar trebui sa fie accesate“, spune el.
O alta hiba a agentiilor de cartier este faptul ca asa-zisele „oferte“ de apartamente la pret mai mic decit restul portofoliului sint de fapt inexistente. Acestea sint afisate doar pentru atragerea clientilor bucurosi ca au gasit o proprietate mai ieftina decit cele prezente pe piata. „E practica agentiilor autohtone, care publica anunturi-capcana pentru a atrage clientii. Anunturile nu au nici o legatura cu realitatea. Scopul este ca acel cumparator sa sune si sa i se prezinte alte oferte“, mai spune managerul de la magazinuldecase.ro. El afirma ca in Romania agentiile profesioniste au o cota de maximum 5%.
Desi agentia se presupune ca scuteste clientii de efortul suplimentar de a cauta o casa si ofera o siguranta a tranzactiei prin verificarea si realizarea documentatiei de vinzare, colaborarea cu o agentie imobiliara vine cu multe dezavantaje. Printre acestea se numara evaluarea nerealista a pretului, publicitatea falsa, si, nu in ultimul rind, cuantumul comisionului nedeclarat, care creste artificial pretul proprietatilor in scopul maririi comisioanelor agentiei.
Sursa: Cotidianul
Comentarii
Nu exista comentarii.