Bancile se gandesc la profit cand ofera o rata mai mica pentru clientii exemplari
06 Februarie 2009
Nu este o noutate ca in Romania bancile din sistem s-au conformat crizei de lichiditati si celei financiare si au lansat pentru clientii ce au avut un comportament bun de plata o rata mai mica la credit. Acest mod de a obtine o rata mai mica se evidentiaza prin contactarea clientilor de catre institutia financiara sau daca o persoana nu mai poate plati rata integral din anumite considerente, contacteaza banca.
Ce face banca in acest caz?
O sa urmeze procedurile interne si o sa ofere clientului respectiv o varianta prin care rata ajunge la o valoare inferioara. Clientul se multumeste ca acum poate plati mult mai usor imprumutul, insa aceasta diminuare a ratei intervine prin majorarea perioadei de rambursare a creditului. Acest aspect implica pe termen mediu si lung un cost mult mai mare pentru client si un beneficiu suplimentar pentru institutia bancara ce a acordat imprumutul. Cu cat perioada de creditare va fi mai mare, cu atat costul suportat de client va creste. Costul unui credit pe 3-6 ani poate fi chiar de doua ori mai mic decat un credit de 10 ani. Asadar banca te "ajuta" si nu prea... Singurul beneficiu ce-l ofera este o rata mai mica de platit lunar, la costuri mai mari la finalul rambursarii creditului. In contractul de credit unele banci au optat pentru anularea la decizia bancii a unui comision ce are caracter lunar, semestrial sau anual. Acest lucru este posibil, dar nu se vrea pentru ca atat timp cat apare rambursare pe credit, banca are de castigat. Este simplu pentru o banca sa-si vanda creditele cu restante foarte mari ce practic au fost scoase din bilantul contabil la firme de recuperari atat timp cat obtin profit mare de pe urma celor ce achita in timp datoriile. Ele prefera sa obtina profit in loc de siguranta activelor din portofoliu. Chiar daca un client este in incapabilitate de plata (spre exemplu, venitul familiar este egal cu rata pentru casa), atat timp cat creditul a fost oferit pe perioada maxima, banca va refuza recalcularea imprumutului. Avantajoasa pentru client ar fi acum o oferta deja aprobata de catre banca, care contine o reducere a dobanzii si implicit a costului total pentru clientii cu un comportament bun de plata. Banca are un istoric al clientului, stiind astfel ca riscul aferent scade. Acest aspect determina in fapt diminuarea costului aferent creditului preaprobat. Este o varianta ce surade multora, atat timp cat banca vine la tine cu o oferta exacta si te intreaba doar daca o vrei sau nu. Avantajul institutiei bancare consta in acordarea creditului catre o persoana ce are un comportament de plata bun, ceea ce reduce posibilitatea de a deteriora sanatatea activelor. In plus, ofertele preaprobate contin suma si perioada. Astfel, banca iti spune in cat timp trebuie sa achiti creditul, si de obicei perioada nu e scurta. Pe piata bancara din Romania se acorda credite, insa sunt prea scumpe sa le mai vrea cineva.
Sursa: Curierul national
Comentarii
Nu exista comentarii.