Zgomotul este omniprezent. În New York – clasat în topul celor mai zgomotoase zece orașe din lume – acesta este o constantă. Zarva din restaurante depășește 90 de decibeli, iar metrourile care străbat orașul generează peste 80 de decibeli. De la finalul lunii martie, până pe 2 august, Muzeul Solomon R. Guggenheim oferă o evadare senină și silențioasă, prin noua sa prezentare a lucrării Doug Wheeler: PSAD Synthetic Desert III.
Opera de artă, concepută de Doug Wheeler, realizată de Muzeul Guggenheim și sponsorizată de BASF Corporation, manevrează sunetul, lumina și spațiul într-o “cameră semi-surdă”, cu intenția de a suprima orice sunete, cu excepția celor ambientale (de nivel minim). Parțial, ansamblul folosește tehnologia de suprimare a sunetului care este utilizată, în mod normal, pentru experimente și teste din domeniul ingineriei de sunet. Iluminarea și configurația încăperii sunt, de asemenea, concepute astfel încât să inducă o iluzie optică a spațiului infinit. Wheeler compară impresiile vizuale și acustice lăsate de Synthetic Desert III cu propria experiență din deșerturile din nordul statului Arizona, unde condițiile de liniște aproape totală influențează profund percepția distanței, la nivel vizual.
”Liniștea, așa cum o știm noi, ajunge la 30 de decibeli, iar în camera ”surdă” a lui Wheeler se stabilește în jurul valorii de 10-15 decibeli – atât de liniște încât ar fi posibil să îți auzi propriile bătăi ale inimii”, spune Doyle Robertson, un expert în spumă de melamină, în cadrul companiei BASF din America de Nord.
Proprietățile antirezonante ale expoziției sunt, parțial, posibile datorită produsului Basotect®, un tip de spumă de melamină flexibilă, cu proprietăți ridicate de absorbție a sunetului. Basotect este utilizat într-o multitudine de aplicații din arhitectură, construcții și industriale – spre exemplu, pentru cabinele de lift din zgârie-norii din New York, unde izolează zgomotul pentru unele din cele mai rapide lifturi (până la 37 km/oră) din America de Nord.
”Datorită proprietăților și capacităților sale de modelare, Basotect a fost alegerea ideală pentru expoziția de la Muzeul Guggenheim”, spune Joerg Hutmacher, CEO pinta acoustic, companie care dezvoltă produse de control acustic tridimensionale, pentru tavan și pereți. ”Nu cunosc niciun alt produs care să fi putut fi folosit, pentru ceea ce și-a imaginat artistul.”
Printr-o combinație armonioasă de chimie, artă și arhitectură, opera de la Guggenheim va înfățișa 400 de piramide și 600 de „felii” din Basotect, care vor acoperi podeaua, pereții și tavanul încăperii.
Din partea Guggenheim, Francesca Esmay, Custode, Jeffrey Weiss, Curator senior și Melanie Taylor, Director de design al expoziției, au lucrat timp de doi ani, alături de artist, pentru a duce la capăt lucrarea, care a fost plănuită încă din 1971, dar abia acum a putut fi realizată. Echipa a selectat cu atenție materialul din care să construiască lucrarea.
Datorită capacităților sale ridicate de absorbție a zgomotului, împreună cu posibilitatea de a fi modelat în aproape orice formă, Basotect inspiră arhitecți, designeri, ingineri de sunet și mulți alți profesioniști și le permite să creeze spații cu o acustică corespunzătoare, plăcute din punct de vedere estetic – fie că este vorba despre un stadion, o sală de concerte sau un studio de înregistrări. Basotect are, de asemenea, proprietăți excelente de rezistență la foc, are o greutate foarte mică și este ușor de instalat.
Doug Wheeler: PSAD Synthetic Desert III este expusă la nivelul 7 al Muzeului Solomon R. Guggenheim din New York, de pe 24 martie, până pe 2 august 2017. Biletele sunt disponibile la fața locului, la Muzeul Guggenheim, și pe Guggenheim.org.
Comentarii
Nu exista comentarii.