Pentru comerciantii din lumea intreaga Black Friday este una din cele mai profitabile zile din an, fiind ziua cu cele mai multe cumparaturi. In Statele Unite ale Americii, Black Friday este celebrat la sfarsitul lunii noiembrie, iar multe dintre companiile americane le ofera angajatilor sai zile libere. La noi in tara Black Friday 2020 se organizeaza in data de 13 noiembrie 2020.
Termenul de „Black Friday” a aparut in anii `60 si desemna ziua de debut a cumparaturilor pentru sarbatorile de iarna. Adjectivul „Black” (negru) se referea la contabilitatea magazinelor, care la acea vreme era realizata manual, iar contabilii marcau cu cerneala rosie pierderile si cu cerneala neagra profiturile inregistrate.
Insa exista si alte ipoteze referitoare originea numelui „Black Friday”, precum un eveniment petrecut tot in anii `60 in orasul Philadephia, cand o multime de motociclisti si pietoni au iscat o altercatie cu fortele de ordine.
In ziua de astazi, multi dintre noi asteptam ziua marilor reduceri chiar din confortul casei noastre. Desi mai sunt 10 zile pana la BlackFriday, multe companii au inceput sa afiseze in vitrinele magazinelor sau pe site-urile lor, reduceri de pret pentru diverse produse. Dar nu ne sunt straine nici ofertele mincinoase (precum cresterea preturilor cu cateva zile inainte de Black Friday, ca mai apoi sa fie reduse in ziua cu pricina). Nu spunem ca toti comerciantii au facut acest lucru sau inca il fac, dar pentru ca mitul exista, ne putem intreba daca nu cumva exista si un sambure de adevar... Dar nu trebuie sa asteptam ziua de Black Friday ca sa ne dam seama ca un comerciant vrea sa profite de pe urma celor naivi, iata un mesaj… un strigat de revolta… primit zilele trecute pe adresa redactiei noastre.
<< Daca esti convins ca te-a adus barza pe lume, atunci mergi in rond la Pipera ca sa cumperi covoare lucrate manual cu 76% reducere. Sistemul este simplu si chiar ilegal. Cum functioneaza? Se anunta un faliment fictiv, se afiseaza preturi la o valoare de 10 ori mai mare fata de cele normale, ca sa se creeze impresia unei reduceri uriase si a unui mare castig pentru comparator... cand, de fapt, acelasi covor costa jumatate si la Mobexpert, si la magazinul din Dorobanti, si la iranianul care vinde pe piata noastra de 15 ani.
Bransa aceasta este una in care castigurile nu sunt direct proportionale cu investitia! Marfa este scumpa si vanzarile sunt rare. Si uite asa s-au nascut si cei ca Shahin din rond de la Pipera, care s-au gandit sa accelereze venitul, profitand de lipsa de informatie a clientilor. Cu o investitie masiva in publicitate si minima in calitatea marfii, genereaza cifre de afaceri de-a dreptul absurde pentru domeniul acesta, doar stimuland instinctele noastre ascunse.
De 10 -15 ani, occidentul, in care Shahinii s-au lafait din anii ’70 pana nu de mult, le-a cam intors spatele, si ca tot escrocul care se respecta, a gasit pietele din Est prin care trece regulat intentand alte si noi falimente. Falimentul de la Bucuresti paseaza mingea la Sofia, Sofia la Riga, Praga, Budapesta, Varsovia etc.. In schimb Moscova lipseste de pe lista, stiu ei de ce...
Va aduc aminte sloganul lui Shahin din anul 2014, cu care a reusit sa falimenteze pe unul din dealerii din Romania:
“FINALA ABSOLUTA IN BUCURESTI!
APUSUL DRAMATIC A UNEI INSTITUTII SPECIALIZATE IN AMBIENTURI INTERIOARE...
LICHIDARE SENZATIONALA DE COVOARE ORIENTALE IN NUMELE UNEI BANCI GERMANE”
Nu tu CINE da faliment, nu tu CE banca germana, nu tu, nu tu, nu tu... doar sloganuri!
Acum este la fel, respectiv: “CEL MAI MARE MAGAZIN DE COVOARE ORIENTALE DIN SUD-ESTUL EUROPEI SE INCHIDE! SITUATIA ACTUALA DUPA CRIZA COVID 19 NE OBLIGA SA FACEM ACEST PAS”... as de unde, ei faceau “reduceri” de 75 % INAINTE sa apara virusul!
Stimati consumatori, in consecinta si la urma urmei, ei nu pot exista fara voi! Nu marsati la texte ieftine, calculati si mai ales COMPARATI preturile si calitatea si consultati dealerul din Romania. >>
Ce poti face atunci cand observi ca un agent comercial nu ofera discounturi reale? Unde vei cauta ajutor si ce dovezi vei prezenta? Pot fi companiile sanctionate?
Daca discounturile nu sunt reale, inseamna ca acel comerciant practica o publicitate inselatoare, fapt ce este sanctionabil, daca identifici o astfel de problema ar trebui, in cel mai scurt timp, sa transmiti o sesizare catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor la 0219551.
Daca ai achizitionat un produs si ai observat ulterior ca a fost o promovare care ti-a adus prejudicii dovezile necesare sunt: documentul fiscal de achizitie in copie (bonul fiscal sau extrasul de card cu care am facut plata ca si mijloc electronic de plata). Daca nu ai facut o achizitie, dar ai observat o astfel de practica poti realiza o captura de ecran cu produsul la care faci referire (daca discutam de comercializarea produselor in mediul online) sau o fotografie in cadrul magazinelor in care ai constatat neregula.
Este important sa stii ca in aceste cazuri se aplica si sanctiuni. Daca discutam despre concurenta neloiala sanctiunile sunt aplicate de catre Ministerul Finantelor Publice – Directia Generala Ajutor de Stat fiind prejudiciata neloialitatea intre actori implicate pe acest segment in piata. Daca discutam de publicitate inselatoare sanctiunile intra in atributul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor in functie de produsul sau serviciul despre care discutam.
De asemenea, este la fel de important sa stii ca in cazul in care ai achizitionat un produs cu discount, iar mai apoi ai aflat ca in realitate nu a fost aplicata nicio reducere, nu poti returna produsul si sa primesti banii inapoi invocand din acest motiv, insa poti inainta o sesizare cu privire la publicitatea inselatoare. Daca produsul este achizitionat online poate fi returnat in termen de 14 zile fara a mentiona niciun motiv.
Este important sa nu ne lasam intimidati de aceste practici! Ba mai mult decat atat, le putem descuraja printr-o atitudine civica, prin sesizari catre autoritatile competente, prin a deveni membrii reali in asociatiile de consumatori, prin cunoasterea drepturilor si a obligatiilor si nu in ultimul rand, fiecare consumator in calitatea lui de “comisar de protectia consumatorilor” sa se informeze asupra pretului real si sa nu mai achizitioneze astfel de produse.
Acest material a beneficiat de sprijinul InfoCons si le multumim pe acesta cale. Cum BlackFriday se apropie cu pasi repezi, InfoCons sfatuieste consumatorii care doresc sa achizitioneze produse in perioada Black Friday sa:
- monitorizeze timp de 30 de zile preturile produsului pe care doresc sa il achizitioneze, pentru ca reducerea sa fie una reala;
- verifice la momentul achizitiei daca produsul se afla pe stoc;
- verifice daca pretul afisat este integral (contine sau nu TVA);
- fie atenti daca pretul include si costurile de livrare ale produsului.
Mai multe detalii aici.
Comentarii
Nu exista comentarii.