În bucătărie învățăm cum se amestecă ingredientele, cum se combină aromele, cum se fierb sau se coc felurile de mâncare preferate, cum uneori se varsă apa sau făina sau amestecul proaspăt preparat, sau cum dă laptele în foc și este curățat cu grijă, cum fiecare lucru are locul lui și asta încă din copilărie. 81% dintre părinții din București îi implică pe cei mici în activitățile din bucătărie, însă doar 52% dintre ei cred că este important pentru dezvoltarea copiilor, față de 66% la nivel global.
Un capitol important din studiul Life at Home Report lansat de IKEA România anul trecut a fost dedicat activității desfășurate de copii în bucătărie. Părinții care au răspuns chestionarului cantitativ online au declarat că îi implică pe copii în activități de tipul: strângerea mesei (46%), așezarea și decorarea mesei (46%), alegerea felurilor de mâncare pentru toată familia – de la micul dejun, prânz sau cină (43%), despachetarea cumpărăturilor acasă (41%), cumpărături (33%), spălat vase (29%), pregătirea mâncării prin activități precum tăiatul legumelor, măsurare, strecurat, amestecat (28%), pregătirea ustensilelor pentru gătit, alegerea ingredientelor (23%), sortarea și reciclarea deșeurilor (21%).
„Ni s-au părut interesante răspunsurile date de părinți în chestionarul online din Life at Home Report, așa că am fost curioși să aflăm și ce cred copiii despre bucătărie. Rezultatul? Un workshop de gătit dedicat lor într-un weekend din magazinul IKEA, în care pur și simplu i-am întrebat ce cred despre acest subiect. Răspunsurile lor au demonstrat interesul copiilor pentru lumea bucătăriei, am avut parte de reacții pline de entuziasm și de multă implicare,” a declarat Daniela Stoican, PR Manager IKEA România.
În completarea studiului cantitativ, IKEA România a realizat și un studiu calitativ alături de copiii din magazinul IKEA din București printr-o serie de focus–grupuri sub îndrumarea Dr. Psiholog Carmen Anghelescu, desfășurate în perioada 26 – 27 februarie.
Întrebările pentru copii s-au axat pe experiența lor la pregătirea meselor în bucătărie. Astfel, cei mici au răspuns la întrebări care au vizat: tipurile de activități implicate în pregătirea mâncării (decizia asupra meniului, ingredientele necesare, listarea produselor pentru mersul la cumpărături, organizarea muncii, rutinele de igienă, regulile pentru evitarea accidentelor în bucătărie), membrii familiei alături de care lucrează de obicei, activitățile pe care le fac cel mai frecvent copiii în bucătărie.
Concluziile cercetării sunt:
• Cei mai mulți copiii sunt implicați de către părinți la activitățile specifice pregătirii mâncării.
• Copiilor le face plăcere să participe și știu care sunt secvențele și pașii în pregătirea mâncării.
• Cunosc felurile de mâncare specifice pentru meniuri cotidiene și meniurile care se pregătesc pentru ocazii speciale.
• Cunosc care sunt alimentele sănătoase și care sunt de evitat. Toți copiii știu că legumele și fructele sunt necesare pentru sănătate și că dulciurile sunt “nesănătoase”.
81% dintre copiii participanți la focus grup ajută la pregătirea mesei în bucătărie, procentaj care coincide cu cel identificat în declarațiile părinților din București, respondenți la întrebările din studiul Life at Home Report. Copiii care participă foarte rar sau niciodată la activitățile din bucătărie (19%) s-au arătat însă curioși și interesați să participe la atelierele de gătit. Mulți dintre aceștia nu ajung în bucătăria de acasă deoarece părinții au un ritm de viață alert și copiii sunt puțin timp acasă. Ei iau masa la grădiniță sau la servicii de afterschool.
„Specialiștii în dezvoltarea copiilor recomandă ca începând de la vârste mici copiii să participe și să fie angajați în activitățile gospodărești, mai ales la activitățile din bucătărie și la pregătirea meselor. În bucătărie, copiii se inițiază în viața cotidiană a familiei, învață și își exersează abilitățile motorii, mentale și emoționale: își îmbogățesc cunoștințele, își îmbogățesc vocabularul și sistemele de relaționare socială. Copiii învață să-și focalizeze atenția pe ceea ce fac, să dezvolte planuri și strategii pentru a rezolva și efectua o sarcină (participă la decizia meniului zilei, organizează listele de cumpărături etc.). Înțeleg relațiile matematice prin măsuri și unități de măsură și operațiile aritmetice de bază. În bucătărie copiii efectuează primele experiențe legate de procesele fizice și chimice (topire, fierbere, amestecuri, reacții de combinare a substanțelor). În activitățile desfășurate pentru pregătirea meselor, copiii învață și elemente estetice în decorarea și aranjarea meselor,” a completat Dr. Psiholog Carmen Anghelescu.
*Metodologie
Pentru studiul din România Life at Home Report, rezultatele au fost obținute prin intermediul unui chestionar online la care au răspuns 1.009 persoane cu vârste cuprinse între 18 și 60 de ani.
Pentru focus grup: Au fost selectați copiii cu vârste între 5 – 10 ani, iar un grup a fost format din 5 -7 copii. Au fost organizate 11 focus grupuri la care au participat în total 73 de copii.
Comentarii
Nu exista comentarii.