Masinile de gaurit sunt de mai multe feluri, in functie de scopul pentru care sunt construite. Principiul unei masini de gaurit e simplu: un burghiu se roteste pentru a inlatura materialul din jurul sau si astfel se obtine o gaura.
Pentru materialele dure, cum ar fi betonul, caramida sau piatra, se folosesc masinile de gaurit cu percutie. Acestea au, pe langa miscarea de rotatie, si o miscare in lungul axului burghiului, cu o frecventa de cateva sute de lovituri pe minut, care determina fisurarea materialului gaurit. Resturile de material sunt, apoi, inlaturate de burghiu. Bormasinile sunt acele masini de gaurit la care actiunea de percutie este legata de miscarea de rotatie a burghiului. Astfel, ele nu pot fi folosite decat ori ca masini de gaurit normale, ori ca masini de gaurit cu percutie, functia de percutie nefiind disponibila de una singura, tocmai din cauza principiului dupa care sunt construite si care presupune dependenta intre miscarea de rotatie si cea de percutie.
Rotopercutoarele sunt masinile la care functia de percutie e independenta de miscarea de rotatie, deoarece aceasta din urma este rezultatul actionarii unui piston. Ele au o putere mai mare si pot fi folosite ca ciocane pneumatice de sine statatoare. Sistemul de prindere a burghiului e diferit, in comparatie cu masinile de gaurit obisnuite, deoarece o mandrina clasica nu ar putea tine burghiul fix la o frecventa atat de mare a loviturilor. Rotopercutoarele pot fi folosite ca masini de gaurit, ca bormasini sau ca ciocane pneumatice, fiind cele mai puternice si mai versatile unelte din aceasta categorie. Capacitatea de gaurire nu e data de forta de apasare aplicata de utilizator, nici de forta loviturii ciocanului pneumatic, ci de frecventa foarte ridicata a loviturilor, care macina betonul sau piatra, deoarece acestea sunt materiale dure si casabile la vibratii puternice.
Sistemul de protectie a rotopercutoarelor opreste automat motorul in momentul in care burghiul se blocheaza. Pentru ca sunt folosite in general la gauri de dimensiuni mari in pereti de beton, se intampla destul de des ca burghiele rotopercutoarelor sa se blocheze in armaturile zidului. O alta cauza a blocarii sunt burghiele uzate, ale caror capete nu mai au suprafata necesara pentru inlaturarea prafului din gaura, aceasta blocand, in final, masina. Este necesara eliberarea burghiului, prin actionarea sensului opus de rotatie sau prin detasarea masinii de la burghiu si scoaterea acestuia separat din zid.
Comentarii
Nu exista comentarii.