Claritate de cristal

Claritate de cristal

14 octombrie, 2006

comenteaza trimite unui prieten printeaza

Una dintre cele mai grandioase gari din Europa se afla in Germania si a fost data in folosinta abia anul acesta, cu doua saptamani inainte de inceperea turneului final al Campionatului Mondial de Fotbal. "Berliner Hauptbahnhof" este prima mare gara din Europa, construita in ultimul secol. Este tranzitata zilnic de 1.100 de trenuri si de 300.000 de pasageri. Costurile constructiei modernei gari berlineze sunt estimate la 700 de milioane de euro, iar 10 miliarde de euro au fost investiti in modernizarea infrastructurii feroviare, in mutarea cursurilor raului Spree si in tuneluri.
 
La ridicarea celor 5 etaje s-a lucrat aproape 10 ani si au fost folosite 85.000 de tone de otel si 500.000 de metric cubi de ciment.
 
Acoperisul translucid, de forma tubulara este realizat din peste 9.000 de panouri din sticla dura si are o lungime de 320 de metri. Cele doua turnuri ale constructiei se ridica la 46 de metri, cu 10 mai multi decat cladirea Reichstag-ului si a cancelariei, aflate in imediata apropiere. Turnurile gemene si tunelul garii inglobeaza 9117 panouri de sticla, fiecare cu alte dimensiuni. Gratie sistemului de celule fotovoltaice incluse in sticla, sistemul poate produce 160.000 kwh/an.
 
Terminalele est-vest leaga Parisul de Moscova, existand de asemenea opt linii ce leaga nordul de sud, la 15 metri sub nivelul solului, ce leaga Atena de Copenhaga. De asemenea, moderna gara are nu mai putin de 80 de magazine pe cinci niveluri, ce se desfasoara pe o suprafata de 15.000 de metri patrati, precum si 42.000 de metri patrati de spatii pentru birouri.
 
Desi abia construita, cladirea a trecut deja testul unei furtuni extrem de puternice care o putea distruge. Celulele voltaice au atras asupra peretilor de sticla aproximativ 5000 de fulgere in timpul unei furtuni de la inceputul verii. Arhitectii au rasuflat usurati la finalul ei, dar au obtinut astfel garantia ca gara, cel putin momentan, este indestructibila.
 
Intreaga cladire este oricum un ansamblu de piese si tehnologii la care sa tinut cont de cele mai mici detalii. In aceasta gara orice calator poate gasi fara prea mult effort linia de tren pe care o cauta. Exista indicatoare atat in germana si engleza, cat si sageti cu numere scrise in limbaj Braille pentru persoanele cu deficiente de vedere.
 
Zgomotul intalnit de obicei in caldirile cu astfel de destinatii este redus la minim datorita etansarii perfecte a panourilor folosite si a sinelor de cale ferata care sunt perfect incadrate in beton.
 
Inginerii si-au de asemenea masuri de precautie pentru prevenirea accidentelor nedorite. Daca un tren se defecteaza este automat dirijat catre o linie externa unde o deraiere nu ar face victime sau distrugeri materiale prea mari. In jurul acestor sine adiacente sunt construiti pereti de beton care protejeaza celelalte linii si cladiri.
 
Un sistem de suspensie special montat in corpul platformelor reduce radical vibratiile vagoanelor, in conditiile in care fiecare astfel de vagon cantareste cateva sute de tone. Multumita acestui sistem, cladirile din preajma garii nu simt nici un fel de vibratii atunci cand trenurile intra si ies din statie.
 
Dar cea mai deosebita inovatie se refera la sistemul audio, cel prin care sunt anuntate plecarile si sosirile garniturilor de tren. De obicei, calatorii abia aud anunturile facute de reprezentantii birourilor de informatii. In gara centrala din Berlin, inginerii de sunet au proiectat un sistem automat care anunta perfect inteligibil, cu claritate de cristal si fara greseala toate plecarile sau sosirile.
 
Daca ar fi sa ii ascultam pe cei care au avut ocazia sa treaca prin aceasta gara, ea ar putea deveni cu usurinta un adevarat punct turistic. Asa ca,daca aveti vreodata ocazia sa ajungeti in Germania, cumparati-va un bilet de tren …

Adauga un comentariu


Comentarii

Nu exista comentarii.

Alte articole

Levitatia - noua sursa de inspiratie in arhitectura Levitatia - noua sursa de inspiratie in arhitectura
Diferenta dintre o ”cladire sculpturala” si folosirea sculpturii in arhitectura Diferenta dintre o ”cladire sculpturala” si folosirea sculpturii in arhitectura
Design interior: aceasta este culoarea anului 2017 Design interior: aceasta este culoarea anului 2017
Teatrul Odeon Teatrul Odeon
Moscheea Shah Faisal Moscheea Shah Faisal
Constructii non-conformiste Constructii non-conformiste

Vezi mai multe articole