Andrei Panculescu, directorul companiei de investitii si dezvoltare imobiliara Westhill Development, este de parere ca investitiile imobiliare nu vor fi evitate nici in anul 2009, insa se va observa o reasezare a preturilor si a pietei, in ansamblu. La fel ca si Michael Lloyd, fostul sef al Proiectului Baneasa, Panculescu afirma ca, daca pana de curand oricine facea imobiliare, acum piata devine mult mai grea si este firesc sa urmeze retrageri sau chiar falimente.
“In acest an, vom vedea mai multe investitii de tipul design & build (n.r.: executie si proiectare), pentru unul sau doi clienti. De exemplu, daca un lant de supermarketuri isi doreste o anumita locatie, atunci aceasta locatie se va realiza. Mi-e greu sa cred ca vor mai aparea dezvoltatori care sa cumpere terenuri pentru a construi mall-uri si apoi vad ei cui le inchiriaza. Se va construi targetat pe client, cu chiriasul in barca cu tine inca de la inceput. Astfel de proiecte se fac mai usor, mai repede si, de asemenea, se pot finanta mai usor”, ne-a explicat Andrei Panculescu.
In ceea ce priveste segmentul rezidential, Panculescu spune ca “best seller-ul” anului 2009 va fi apartamentul de sub 100.000 de euro, explicatia fiind simpla.
“Are 5% TVA, se poate vinde mult mai usor si, in plus, o locuinta de 100.000 de euro, la un pret de circa 1.000 euro/mp, cat se tranzactioneaza acum in piata, inseamna o suprafata construita de 100 mp, adica un apartament foarte bun”, a subliniat oficialul Westhill.
Andrei Panculescu a mai explicat ca, in acest an, cuvantul cheie va fi infrastructura, singura sansa a Romaniei de a-si reveni si de a se mentine pe un trend stabil. Decizia Guvernului de a investi urgent in infrastructura ar putea repune in functiune intreaga piata: pe de o parte, va crea locuri de munca, ce vor aduce salarii si vor sustine consumul, iar pe de alta parte, va atrage investitii private, adiacente acelei infrastructuri.
“Daca Bucurestiul are avea o centura de autostrada, tot ceea ce inseamna terenuri aflate intre limita orasului si pana la 20 - 30 km dupa aceasta limita s-ar putea dezvolta foarte usor. Preturile acestor terenuri sunt astazi fezabile pentru dezvoltarile imobiliare, insa daca un om vrea sa se mute acolo, nu poate ajunge in oras din cauza traficului. La fel, daca am construi in doi ani o autostrada Bucuresti - Arad, pe langa aceasta autostrada ar aparea inevitabil diverse investitii private, de la turism, si pana la logistica”, a incheiat Andrei Panculescu.
Sursa: Wall street
Comentarii
Nu exista comentarii.