Termenele prea scurte impuse de Ministerul Muncii pentru depunerea declaratiilor de catre persoanele cu venituri reduse i-ar putea lasa fara aceste facilitati pe multi dintre cei 6 milioane de beneficiari ai ajutoarelor pentru incalzire. In plus, normele metodologice ale ordonantei sunt pline de ambiguitati, fapt care va crea un adevarat haos in aplicarea actului normativ.
Ministerul Muncii a publicat pe site-ul institutiei proiectul de hotarare pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OUG nr.5/2003, cu modificarile ulterioare, privind acordarea de ajutoare pentru incalzirea locuintei. Lectura acestui act normativ este pur si simplu halucinanta, avand in vedere contradictiile dintre termene, precum si „stufosenia“ modalitatii de aplicare a acestuia. Dupa ce in nota de fundamentare a hotararii se reaminteste motivatia elaborarii unui astfel de act normativ, legata de apropiata explozie a tarifelor la energia termica din aceasta iarna, se trece la precizari privind compensarea. Astfel, factura la energie termica va fi compensata in proportie de 100% cand venitul persoanei singure este de 1.250.000 lei, urmand ca procentul sa scada, in functie de venituri, pana la o compensare de 20%, in cazul persoanelor cu venituri intre 4.400.000 si 5.000.000 lei.
Ajutorul efectiv se va calcula, de catre furnizor, prin inmultirea compensarii procentuale cu cifra consumului defalcat de asociatia de proprietari si cu pretul local al energiei termice facturata populatiei de catre furnizor. Totodata, ajutorul maxim lunar stabilit de primar se calculeaza prin inmultirea compensarii procentuale cu cifra consumului maxim lunar stabilit pe tip de apartament si in functie de zona de temperatura si cu pretul local de referinta.
Termene confuze
Potrivit proiectului de hotarare, formularele continand cererile si declaratiile pe propria raspundere trebuie transmise de catre primarii furnizorilor de energie termica pana la data de 15 septembrie. Pe baza cererilor si declaratiilor pe propria raspundere completate de catre familiile si persoanele singure, primarii vor emite dispozitii privind acordarea ajutorului pentru incalzirea locuintei cu energie termica. La articolul 14 se precizeaza ca furnizorii de energie termica trebuie sa transmita formularele consumatorilor individuali si asociatiilor de proprietari pana la data de 25 septembrie.
La capitolul „Dispozitii tranzitorii si finale“, se adauga faptul ca, pentru primele doua luni ale sezonului rece 1 noiembrie 2006-31 martie 2007, termenul de depunere a cererilor si declaratiilor pe propria raspundere de catre beneficiarii ajutoarelor de incalzire se va prelungi cu maximum 15 zile, fara ca si celelalte termene, ale furnizorilor si ale primariilor, sa se prelungeasca. Pana la data de 3 ale lunii, mai prevede proiectul actului normativ, furnizorul de energie termica impreuna cu reprezentantul asociatiei de proprietari stabilesc consumul general de energie termica. Totodata, pana la data de 5 ale fiecarei luni, asociatia de proprietari trebuie sa transmita furnizorilor de energie termica situatia centralizatoare cuprinzand consumurile defalcate pentru beneficiarii de ajutoare. „Deocamdata, normele sunt in faza de proiect. Cert este ca se va crea un haos de nedescris. Sfatul meu pentru cei care au dreptul la aceste ajutoare este sa se duca la primarii sa-si ia formularele si sa nu astepte, pentru ca vor ramane fara compensari. Eventual, asociatiile de proprietari sa se grabeasca si sa solicite primariilor formularele. Oricum, ordonanta a fost conceputa prost. Nu stiu cum va putea Radet sa citeasca in trei zile consumul de la asociatii.
Daca, inainte de a elabora actul normativ, autoritatile s-ar fi intalnit cu administratorii, nu mai ieseau atatea neclaritati“, ne-a declarat Mihai Mereuta, presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari „Habitat“. Desi mai sunt doar doua zile pana la termenul de 15 septembrie impus de Ministerul Muncii pentru depunerea documentatiei, normele metodologice se afla doar in stadiu de proiect supus dezbaterii publice, care, potrivit legii, ar trebui sa ramana pe site, inaintea aprobarii, 30 de zile, in conditiile in care proiectul a fost publicat abia in 11 septembrie.
Mai mult decat atat, in proiectul de hotarare pentru aprobarea normelor metodologice se mai precizeaza ca, in aplicarea normelor, Ministerul Muncii si Ministerul Administratiei si Internelor pot emite precizari sau instructiuni care se vor aproba prin ordin comun.
Sursa: Gardianul
Comentarii
Nu exista comentarii.