Romanii nu mai cumpara frigidere, aragazuri sau televizoare pentru ca „si-au facut deja plinul“. Piata de electrocasnice va scadea anul acesta cu pina la 20%.
Vinzarile de electrocasnice au scazut dramatic in ultima perioada, totul culminind luna trecuta, cind retailerii n-au vindut mai nimic. „In mai s-a inregistrat un record istoric din punct de vedere al reducerii vinzarilor. Nu am mai avut niciodata un nivel atit de scazut al vinzarilor“, a spus Dan Ostahie, presedintele companiei Altex. Trendul descendent este o continuare a scaderilor inregistrate anul trecut (cind vinzarile au fost cu 5% mai mici decit in 2004) si se va mentine tot anul acesta. „Valoarea pietei de electronice si electrocasnice abia va depasi 700 de milioane de euro, dupa ce anul trecut a atins 850 de milioane de euro“, a spus Ostahie. Pentru finalul anului, specialistii in domeniu estimeaza o scadere a pietei de produse electrocasnice albe (frigidere, aragazuri) cu 20% si a celei de produse negre (televizoare, sisteme audio) cu 8-10%. „La sfirsitul acestui an vom avea o evidenta scadere a pietei. Doar ultimele trei luni ale anului vor mai putea salva ceva daca vinzarile vor mai creste putin“, a mai aratat presedintele Altex. De altfel, reprezentantii marilor magazine de electrocasnice spera ca populatia sa se sperie de iminenta aderare la UE si sa se hotarasca sa-si cheltuiasca repede banii. „Desi trendul descendent al pietei este evident, exista totusi o versiune de scenariu, conform careia ultimul trimestru va aduce niste vinzari cu totul deosebite, ca urmare a asteptarii populatiei la scumpiri semnificative dupa aderare. Daca lucrurile vor merge in aceasta directie, atunci mai este posibila realizarea bugetului stabilit la inceputul anului“, ne-au precizat reprezentantii Domo. Tendinta descendenta se va mentine si anul viitor, dar retailerii spera totusi ca vinzarile de aragazuri si frigidere sa scada cu doar 10%, iar cererea de televizoare sa ajunga la nivelul de anul trecut.
Excesul de credite a dus la saturatie
Piata de electrocasnice a ajuns la un nivel de saturatie, majoritatea populatiei avind deja in locuinte frigidere, aragazuri si chiar televizoare. „Pentru ca in ultimii trei ani s-a cumparat foarte mult in sistem de creditare, s-a oprit consumul viitor. Astfel, in urmatorii doi ani putini vor fi cei care sa investeasca prea mult in electrocasnice. Acestei situatii i se adauga reglementarile restrictive ale BNR, care incearca temperarea creditarii, dar si cresterea costurilor de intretinere a locuintelor“, a precizat Dan Ostahie. Pe de alta parte, oficialii Domo spun ca o alta cauza a scaderii vinzarilor este „inmultirea hipermarketurilor, care au atras deja o mare parte din economiile populatiei“.
Profit in scadere
Din cauza scaderii vinzarilor, marile magazine se asteapta sa termine anul 2006 cu scaderi ale profitului. „Daca trendul de la inceputul anului se mentine, profitul va scadea. Probabil Domo va incheia anul cu o cifra de afaceri asemanatoare celei din 2005 sau cu o crestere foarte moderata, dar categoric cu un profit mai mic. Deja am inceput reforma in ceea ce priveste minimizarea costurilor de operare“, au spus oficialii Domo. In acest sens, reprezentantii Altex s-au decis sa-si schimbe identitatea, noua identitate fiind creata printr-un proces de rebranding inceput acum un an si jumatate.
Sursa: Cotidianul
Comentarii
Nu exista comentarii.