Guvernul construieste alta criza
08 DECEMBRIE 2008
Executivul propune sustinerea imobiliarului fara o analiza a sectorului
Toate partidele vor sa sprijine rezidentialul cu banii contribuabililor
Masurile asemanatoare luate de administratia Bush au dus la actuala criza
Dupa ce, in ultimii ani, reprezentantii Guvernului ne-au dat asigurari ca „economia duduie", iar aceasta crestere este sustenabila, urmand sa continue intr-un ritm comparabil chiar si dupa 2010, incepand cu luna octombrie, am sesizat o schimbare dramatica a discursului factorilor de decizie. Cuvantul „criza" a fost utilizat cu o frecventa sporita, iar partidele politice au prezentat o serie de propuneri pentru relansarea unor sectoare care ar putea fi afectate de accesul mai costisitor la finantare in noul context international.
Este interesant ca, desi nu avem, pana in prezent, un diagnostic exact al modalitatii de repercutare a efectelor turbulentelor financiare globale asupra Romaniei, deja ne confruntam cu o avalansa de programe anticriza. Majoritatea acestora sunt dominate de laitmotivul implicarii statului in ajutorarea unor sectoare. In atare conditii, s-ar impune mai degraba o analiza judicioasa, astfel incat sa se vada in ce masura respectivele politici ar fi de natura sa relanseze anumite domenii blocate artificial sau, dimpotriva, acestea ar reprezenta un ajutor nemeritat acordat unor companii sau sectoare neviabile pe care mecanismele pietei, in mod corect, tind sa le elimine ca pe niste elemente parazitare, dominate de ineficienta, generatoare de pierderi si dezechilibre pentru economie in ansamblul ei. La sfarsitul saptamanii trecute, Guvernul a venit cu un plan de stimulare a sectorului imobiliar prin acordarea de subventii la construirea de locuinte pentru tineri. De fapt, in timpul campaniei electorale, fiecare dintre cele trei partide care domina in momentul de fata esichierul politic s-a remarcat prin astfel de propuneri de sprijinire a pietei rezidentiale.
Asfel, daca Guvernul PNL a venit cu masura reducerii TVA pentru achizitionarea primei locuinte pana la 5%, PSD a promis demararea unui program amplu prin care, in viitorii patru ani, sa fie construite inca 400.000 de locuinte pentru tineri. Promisiunea lui Mircea Geoana, de transformare a Romaniei „intr-un imens santier", dincolo de problematica finantarii respectivelor investitii, nu are la baza un studiu de oportunitate serios. Aprecierea aproximativa a unui presupus deficit de locuinte trebuie inlocuita cu o analiza riguroasa a stocului apartamentelor disponibile, a evolutiei demografice, dominata in ultimii 20 de ani de un spor negativ, a numarului romanilor plecati in strainatate, a fluxului de forta de munca dinspre rural catre urban, precum si a cantitatii de apartamente in care isi desfasoara activitatea firme ce s-ar putea muta, in anii urmatori, spre cladirile de birouri cu niste chirii in scadere. Pana la conturarea precisa a acestui raport dintre necesar, disponibil si potential, orice proiect de asemenea anvergura este pripit si poate genera o risipa bugetara nedorita.
Partidul Democrat Liberal a lansat recent propunerea unui moratoriu prin care bancile comerciale sa pasuiasca vreme de doi ani familiile aflate in imposibilitatea achitarii ratelor creditelor ipotecare. Desi aparent generoasa, si aceasta initiativa poate determina un hazard moral generalizat fara efecte pozitive, in final, asupra debitorilor in cauza. De fapt, dupa doi ani de criza, este de presupus ca acestia vor fi, cu atat mai putin, in situatia de a rambursa imprumutul contractat in varf de bula speculativa. Desi prezentata populist, ca un ajutor pentru familiile defavorizate, aceasta masura preconizata de PD-L este tot o mana de ajutor acordata smecherilor din imobiliare, care mai pot lichida intre timp o parte din stocul disponibil fara a avea concurenta in piata a locuintelor dampate de banci dupa procedurile de executare judecatoreasca.
In realitate, programele de sustinere a sectorului de real estate reprezinta un ajutor nemeritat acordat unui sector ineficient care a contaminat deja, prin intermediul pietei creditelor ipotecare, inclusiv mediul bancar. Asa-numitul „blocaj imobiliar" nu inseamna nimic altceva decat o corectie necesara a unui domeniu supradimensionat, care a antrenat dezvoltarea unei bule speculative de proportii. Spargerea acestui urias bubble reprezinta un fenomen benefic si sanatos pentru economia romaneasca, iar planurile de sustinere, departe de a reprezenta politici pozitive, inseamna o imixtiune gresita a statului intr-un proces prin care mecanismele economiei de piata corecteaza unele excese conturate in anii anteriori. Odata ce capitalul speculativ si-a inceput iesirea de pe aceasta categorie de active, respectivul proces nu mai poate fi oprit de factorii guvernamentali. Mai mult decat atat, sumele alocate din banii contribuabililor pentru domeniul respectiv vor fi bani risipiti intr-o perioada in care finantarile se obtin din ce in ce mai greu. De asemenea, in pofida explicatiilor date de politicieni, functia sociala in cazul unor astfel de programe este inexistenta. Intarziind procesul de dezumflare a balonului speculativ din rezidential, familiile de tineri vor fi nevoite sa astepte mai mult pentru a obtine locuinte la preturi accesibile, iar multe dintre acestea vor fi incurajate sa se supraindatoreze pentru achizitionarea de apartamente la preturi inflamate inainte ca piata imobiliara romaneasca de profil sa cunoasca bottom-ul.
Asadar, toate aceste proiecte, dincolo de aparenta buna-intentie, nu ajuta tinerii care doresc sa isi cumpere o locuinta si nici nu reprezinta veritabile masuri anticriza. Din contra, incurajand o continuare a exceselor pietei imobiliare din ultimii ani, risipind banii contribuabililor in cheltuieli pe o piata unde o bula speculativa tocmai se sparge si generand un haos moral din punctul de vedere al raporturilor dintre creditori si debitori, masurile avansate recent de partidele politice sunt antieconomice si paguboase. Acestea chiar pot fi privite un factor suplimentar de coruptie la nivelul administratiilor publice centrale si locale, diversii rechini din piata imobiliara urmand sa se bata pentru accesul la respectivele fonduri, comenzi sau lucrari. Reamintim ca, si in anii 2000, Guvernul federal american a venit cu un astfel de program „generos" care viza stimularea familiilor de americani cu venituri modeste sa isi cumpere locuinte. Efectul dezastruos al acestui program intocmit si promovat de administratia Bush, cu sprijinul politicilor monetare adoptate de Rezerva Federala Americana, a incurajat escaladarea unui bubble imobiliar fara precedent, marcat de o alocare total gresita a resurselor si insotit de un haos financiar fara precedent ale carui efecte devastatoare asupra economiei mondiale le consemnam in momentul de fata.
Asadar, oricat de binevoitoare, de bine ambalate ar fi asa-zisele masuri „anticriza" avansate de politicienii romani, acestea trebuie privite cu rezerve intrucat, dincolo de eficienta indoielnica, ele pot produce consecinte incalculabile din punct de vedere macroeconomic.
Executivul a majorat primele acordate pentru cumpararea unei locuinte
Calin Popescu Tariceanu a inclus in planul anticriza un plan de stimulare a sectorului imobiliar prin acordarea de subventii la construirea de noi locuinte.
Mai mult, pe ultima suta de metri, Executivul a decis saptamana trecuta in sedinta de Guvern majorarea primelor acordate de stat tinerilor care detin economii la bancile ce deruleaza programe pentru locuinte si cresterea subventiei de stat de la 20% la 30% din cheltuielile pentru construirea unei case proprietate personala.
Astfel, potrivit Guvernului, valoarea primei anuale pentru economiile din bancile ce deruleaza programe pentru locuinte va creste de la 15% la 25% din sumele economisite, pentru tinerii care doresc sa-si cumpere o locuinta. Valoarea minima a primei anuale de care beneficiaza tinerii a fost de asemenea majorata de la 120 de euro la 250 de euro. Acest plan urmareste ca prima de stat sa se acorde tuturor categoriilor de deponenti, in functie de varsta persoanei si de numarul de copii. In 2009 vor primi aceste prime de stat circa 150.000 de beneficiari, sumele fiind aferente anului 2008.
O alta masura se refera la cresterea subventiei de stat de la 20% la 30% din cheltuielile pentru constructia unei locuinte proprietate personala. Aceasta subventie nu poate depasi echivalentul in lei al sumei de 15.000 de euro (comparativ cu 10.000 de euro, in prezent). Prevederea se aplica pentru toate locuintele care nu au fost finalizate si predate catre beneficiari pana la data intrarii in vigoare a actului normativ.
Anterior, Guvernul oferise o subventie de 20% pentru tinerii care au varsta pana la 35 de ani, pentru construirea primei locuinte.
Geoana vrea sa transforme Romania intr-un "imens santier"
La randul sau, presedintele PSD, Mircea Geoana, a declarat in nenumarate randuri ca doreste sa stimuleze sectorul imobiliar prin demararea unui proiect prin care tinerii fara locuinte sunt ajutati sa se mute intr-o casa noua. Acest proiect, propus de primarul Radu Mazare, a fost initial creat pentru Constanta; in conditiile in care social-democratii s-au declarat incantati de acest proiect, PSD va extinde "programul locuinte pentru tineri" la nivel national. "Dupa 30 noiembrie, viitorul Guvern va trebui sa transforme Romania intr-un imens santier, pentru ca Romania trebuie sa construiasca pentru tinerii sai, pentru cei cu probleme sociale. Daca, la Constanta, Mazare si echipa sa vor construi case pentru 16.000 de tineri, Romania poate si trebuie sa construiasca peste 400.000 de locuinte. Guvernul, autoritatile locale si sectorul privat trebuie sa intre intr-un parteneriat autentic, astfel incat sa transformam aceasta criza economica din strainatate intr-o oportunitate pentru Romania. Acesta este antidotul pe care Romania trebuie sa il aplice, daca dorim sa nu vina recesiunea si peste noi", spunea el. Acest gen de afirmatii au fost reiterate de Geoana si cu alte ocazii. La Congresul PSD-PC, liderul social-democrat a promis ca daca va ajunge premier "va construi 400.000 de locuinte sociale si pentru tineri in patru ani".
"Vom construi un milion de locuinte in zece ani. Vom da credite ipotecare la tineri", spunea el. PSD a demarat la Constanta un proiect prin care tinerii fara locuinta sunt ajutati sa se mute intr-o casa noua. Prin acest proiect, se urmareste ca o mie de locuinte sa fie destinate tinerilor; o garsoniera va costa cel mult 15.000 de euro, iar un apartament cu doua camere, intre 30.000 si 40.000 de euro.
PD-L vorbeste de un "ragaz" de 2 ani pentru cei care nu isi pot rambursa creditele
Desi se declara un partid de dreapta, PD-L pledeaza pentru ajutor social; mai exact, partidul condus de Emil Boc vine cu proiecte care sa sprijine accesul cetatenilor la locuinte. Astfel, presedintele PD-L, Theodor Stolojan, a spus ca daca va ajunge la guvernare va discuta cu bancile comerciale pentru a se lua masuri care sa prevada ajutorarea cetatenilor care risca sa isi piarda casele.
El spunea ca partidul sau va solicita bancilor comerciale sa evalueze posibilitatea prin care sa se mareasca durata de rambursare a creditului. Potrivit acestuia, masura respectiva poate sa diminueze efortul cetatenilor indatorati la banci, cu plata ratelor si dobanzilor, astfel incat cei care au luat credite pentru locuinte sa poata in continuare sa-si achite ratele.
Explicand ca "locuinta este o parte a calitatii vietii", Stolojan a spus ca "PDL este pregatit sa actioneze in doua directii: pe de o parte, sa avem discutii clare cu bancile comerciale, sa vada daca prin marirea duratei de rambursare a creditului pot sa le diminueze efortul cu plata ratelor si dobanzilor. Daca bancile nu pot face asta atunci va interveni guvernul, prin intermediul unei banci. Nu este vorba de anularea datoriilor, ci este vorba de a le crea conditii, pentru ca din veniturile pe care le au sa poata sa ramburseze ratele". Si Adriean Videanu spunea ca "vom trece neintarziat la contracararea efectelor imediate ale crizei" prin instituirea unui moratoriu de 2 ani in ceea ce priveste executarea silita a garantiilor imobiliare. "Asta inseamna ca toti cei care ajung in dificultate in rambursarea creditelor vor avea un ragaz de 2 ani de zile si nu isi vor pierde casele", explica el.
Visul locativ al lui Bush, inainte sa devina cosmar
Discurs tinut in Atlanta, Georgia pe 17 mai 2002
O parte importanta a unei Americi sigure este incurajarea cumpararii de locuinte, astfel incat cei mai multi sa poata spune "este casa mea", "bine ai venit in casa mea!". Acum avem in America o problema care trebuie solutionata: prea multe familii de americani, prea multi minoritari, nu se afla in posesia unei locuinte. Este un decalaj in aceasta privinta in America. Vom incepe prin a ne fixa un obiectiv, iar acesta vizeaza cresterea numarului proprietarilor minoritari de locuinte cu 5,5 mil. pana in 2010. Cred in visul american si cred ca factorii de decizie trebuie sa faca totul pentru ca acest vis sa straluceasca in orice suburbie pe cuprinsul intregii tari. A avea o locuinta in proprietate este parte a acestui vis. Si exista mai multe directii care trebuie urmate pentru a solutiona aceasta problema.
Primul si cel mai important obstacol in achizitionarea unei locuinte il reprezinta achitarea unei sume initiale substantiale. Este realmente foarte greu pentru multe dintre familiile cu venituri mici sa efectueze plata acestui avans. De aceea, voi propune si voi urgenta in Congres constituirea unui fond din care sa se aloce sumele de bani necesare acestor plati initiale. Acest fond va utiliza banii platitorilor de taxe pentru a ajuta familiile cu venituri mici sa efectueze plata unui avans, ceea ce este important. Daca vrem sa incurajam cumpararea de case, are sens sa ii ajutam pe oameni sa achite acesti bani. Cred ca sumele disponibile in buget si aprobate de Congres vor ajuta, in fiecare an, 40.000 de familii sa isi realizeze visul de a avea o casa in proprietate.
In al doilea rand, exista problema stocului disponibil de locuinte la preturi accesibile in anumite suburbii. In prea multe cartiere din America ne confruntam cu aceasta situatie. Cum sa promovezi cumpararea de case, daca oamenii nu isi pot permite? De aceea am propus introducerea unui impozit preferential pentru proprietarii locuintelor unifamiliale contractate prin credite ipotecare. In cinci ani sumele suportate de stat pentru aceasta initiativa se vor ridica la 2,4 mld. USD. Si acesti bani vor fi de ajutor. Ii vor ajuta pe oameni sa isi construiasca propriile case sau sa achizitioneze unele astfel incat sa poata spune: "Detin o locuinta in proprietate".
Al treilea obstacol major este constituit de complexitatea si dificultatea procesului de cumparare a unei case. Si aceasta ii deranjeaza pe oameni, ii face sa fie nervosi. De aceea am decis sa simplificam acest proces, sa facem regulile mai simple, astfel incat fiecare sa le inteleaga si incheierea unui contract sa devina mult mai usoara.
Cu siguranta nu vrem ca oamenii sa fie impiedicati de la a avea o casa de formalitatile birocratice. Acestea sunt initiative importante pe care le putem avea la nivel de Guvern federal. Este evident ca guvernul federal trebuie sa joace un rol important si o vom face. Cand ne stabilim un obiectiv, il vom duce la indeplinire. Dar trebuie sa ii cooptam si pe altii in proces si aici ma refer, in primul rand, la sectorul de real estate. Pana la urma, aceasta industrie beneficiaza de pe urma faptului ca oamenii sunt incurajati sa achizitioneze locuinte. Este motivul pentru care ii provoc pe liderii sectorului din toata tara sa se concentreze pe acest obiectiv in vederea construirii unei Americi sigure prin atingerea acestui obiectiv al unui plus de 5,5 milioane proprietari de case din randul minoritatilor. Il voi numi provocarea achizitiilor de locuinte. Vom incuraja corporatiile cu sustinere guvernamentala, in primul rand Freddie Mac si Fannie Mae, dar si alte banci cu capital federal, sa creeze un sistem de credite ipotecare care sa permita un flux de 440 mld. USD pentru imprumuturea minoritarilor. Acestia reprezinta pasii de inceput ai unui efort national.
Sursa: Curierul national
Comentarii
Nu exista comentarii.