Companiile de finantare nebancara acuza regimul de taxare discriminatoriu din partea notarilor si a fiscului
Cresterea pietei finantarilor nebancare este afectata de taxele notariale pentru leasingul imobiliar si de taxa de poluare auto. Companiile de profil se considera discriminate.
"Lasati-ne sa ne platim taxele" este apelul catre autoritati al companiilor de leasing exprimat ieri prin reprezentantii sai, in numele companiior de leasing. Piata de leasing isi incetineste ritmul de crestere, iar cauzele tin de chestiuni administrative din afara responsabilitatilor finantatorilor nebancari.
Franarea de anul acesta este generata de regimul de taxare aplicat abuziv de notari si de taxa de poluare auto introdusa din luna iulie. Avansul va putea fi chiar mai mic anul viitor, avand in vedere previziunile privind contextul international.
"Piata de leasing a avut in ultimul timp o evolutie foarte buna si ar putea fi si in continuare un factor de atenuare a eventualelor evolutii globale asupra economiei romanesti", ne-a declarat presedintele Asociatiei Societatilor Financiare tB, Jean Claude Boloux.
Pentru ca rolul de sustinator al cresterii economice sa fie mentinut, este necesar ca leasingului sa i se permita finantarea de proiecte imobiliare cu impact, complexe administrative si spatii de productie.
O afacere pentru… notari
Dupa ce se parea ca legea a clarificat acest aspect, notarii continua sa taxeze de doua ori operatiunile aferente leasingului imobiliar. In contractele de leasing, primul proprietar este compania de leasing, iar dupa ultima rata achitata se face transferul proprietatii catre beneficiarul finantarii.
Conform datelor tB, piata de leasing imobiliar are o pondere de 5% din totalul pietei, la jumatatea nivelului din 2007. Pe pietele consacrate, leasingul imobiliar depaseste 30% din totalul finantarilor.
Tensiuni de la taxa de poluare
Taxa de poluare este identificata de reprezentantii pietei de profil drept o alta cauza care afecteaza negativ evolutia acestui sector financiar nebancar. Nu doar taxa aplicata masinilor noi este un impediment, ci si modul de calculare si plata al acesteia.
Conform reglementarilor in vigoare din luna iulie, taxa de poluare este calculata si retinuta de unitatile administratiei fiscale ANAF. "Suntem pusi in imposibilitatea de a-i pune in posesie pe cumparatori intr-un termen mai mic de doua saptamani. Astfel apar tensiuni intre firme si clienti", afirma Marian Niculescu, vicepresedinte al BRD Sogelease.
Prin lege, termenul ar trebui sa fie de cinci zile la care se mai adauga doua, una pentru primire si alta pentru predarea dosarului. "90% din activitatea din piata este concentrata in Bucuresti.
Administratiile financiare sunt practic sufocate de cele aproape 5.000 de dosare de achizitii de masini venite numai de la companiile de leasing", a subliniat Camelia-Cristina Gogan de la Credit Europe Leasing.
Cota masinilor domina piata
Cea mai mare cota de piata din operatiunile de leasing continua, din prima jumatate a anului, sa o detina autoturismele, dar creste ponderea vehiculelor comerciale. Aceste doua categorii acopera 70% din totalul valorii finantate. Leasingul de echipamente are o pondere de 25%.
In aceasta perioada au fost incheiate aproximativ 90.000 contracte, peste 90% dintre acestea de catre membrii tB. Se estimeaza ca la sfarsitul acestu an piata de leasing se va apropia de 6 miliarde de euro fata de aproape 5 miliarde anul trecut.
Sursa: Adevarul
Comentarii
Nu exista comentarii.