Piata ferestrelor creste cu aproximativ 30% si va ajunge la un miliard de euro in 2007
Cei mai mari jucatori ating cifre de afaceri de aproape 30 milioane de euro, dar stapanesc cote de piata mai mici de 5%. Numarul producatorilor de ferestre, ajuns la 4.500, se va reduce semnificativ, ca urmare a presiunii celor mari si a reglementarilor ce urmeaza a intra in vigoare.
Cresterea pietei va mai ramane de aproximativ 30% si in urmatorii ani, iar unii jucatori cred ca abia din 2015-2020 ea se va limita la cel mult 10%. Dupa acest an va incepe o consolidare a pietei. Cursa pentru o cota de piata cat mai mare mai are o miza in afara castigului imediat. Intre costul de achizitie a materiei prime, pe care il suporta un mic producator, si unul mare pot exista diferente chiar si de 100%, apreciaza Cosmin Ionescu, vicepresedinte al companiei Casa Noastra. In aceste conditii, pretul de productie creste si el.
El considera ca cine vrea sa ramana pe piata trebuie sa aiba o productie de 400 de ferestre pe schimb. Pentru a atinge un astfel de volum, doar investitia in echipamente se ridica la peste 2,5 milioane de euro. Ionescu crede ca 20-30 de companii vor putea trece peste acest prag, iar primii zece producatori vor concentra 70-80% din piata.
In plus, din 1 februarie 2009, companiile vor fi obligate sa-si certifice conformitatea produsului si sa aplice marca CE. Costurile de certificare sunt evaluate la cel putin 10.000 de euro, potrivit lui Harilaus Kilaiditis, vicepresedinte al Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta. La acestea se adauga investitii pe care producatorii vor fi nevoiti sa le faca pentru a obtine certificarea. Pentru a le reduce efortul financiar, patronatul intentioneaza sa faca un sistem de certificari colective.
Cel mai mare jucator, dupa cum se considera compania Casa Noastra, are o cota de piata de 4,1%, la o cifra de afaceri de aproximativ 30 milioane de euro. Vanzari de 25-30 milioane de euro asteapta, in 2007, si firma Aplast.
Aproape un sfert din cei 4.500 de producatori, la cat este estimata intreaga piata, au o capacitate individuala de productie lunara de pana la 250 de metri patrati. O astfel de productie ajunge pentru a dota zilnic cu tamplarie doua apartamente cu trei camere si dependinte, potrivit unui studiu de piata recent realizat de Neomar Consulting.
Confuzie intre brandul de producator si cel de furnizor
Ferestrele din PVC sunt vedetele tamplariei termoizolante, acestea avand 73% din piata. Aproape ca atunci cand cineva vorbeste despre termopan poti sa fii sigur ca se refera la tamplaria din PVC. Aluminiul si ferestrele din lemn stratificat detin 26%, respectiv 1%. Ce termopan ti-ai pus? Deceunink, Veka, Gealan sau Rehau. Acesta este un raspuns comun pe una din putinele piete in care marca producatorului de componente este mai importanta decat cea a produsului final. "Este ca si cum ai spune vand Dacia cu casetofon Blaupunkt", da Ciprian Cherciu, director de marketing al Aplast, un exemplu poate ipotetic despre cum stau lucrurile pe piata termopanului.
Calitatea unei ferestre este data in mod egal de: materia prima (profil, geam termopan, feronerie), modul de asamblare, in care utilajele detin un rol important, si montajul la client. Confuzia a fost cumva sporita chiar de producatorii de profile termopan. Acestia au desfasurat campanii de publicitate-comunicare in care s-au adresat direct clientului final si prin care identificau fereastra cu profilul. Erau, de altfel, dificil de creat alte campanii din moment ce piata este dominata de micii producatorii.
Aplast se lauda acum ca fiind singurul producator de ferestre al carui nume apare alaturi de cel al producatorului de profil PVC pe folia protectoare care inveleste fereastra. De altfel, chiar de cand au inceput afacerea, managerii au realizat ca e mai important sa-si promoveze propriul brand decat pe cel al profilului utilizat.
In primii ani, compania nu avea magazine, iar productia era vanduta prin dealeri. Apoi, intreprinzatorii au observat ca nu-si pot crea cu adevarat un brand de producator fara sa aiba propriile magazine. Pana in 2005, comercializarea s-a efectuat printr-o retea de aproximativ 300 de dealeri, gestionata de o echipa de vanzari si directori regionali. In 2006, reteaua Aplast numara deja 80 de magazine, pentru ca acum numarul acestora sa ajunga la 220.
O parte din acestea sunt facute intr-un parteneriat similar francizei. Intreprinzatorii vor sa creasca numarul acestora, considerand ca un magazin Aplast poate fi gestionat cel mai bine ca afacere de familie. Compania a declansat o campanie masiva de atragere de parteneri pentru care a tiparit peste 20.000 de mape despre cum poti comercializa produsele companiei ca si dealer ori despre cum poti intra in sistemul de franciza.
Bugetul de publicitate aproape ca s-a dublat in acest an, ajungand la o jumatate de milion de euro. Compania Casa Noastra a ajuns la o retea de 70 de magazine, dintre care 49 sunt proprii. Investitorii vor ca in 2010 firma sa fie prezenta in toate localitatile cu mai mult de 50.000 de locuitori, adica in aproape 50 de orase.
Bugetul de publicitate aproape ca s-a dublat in acest an, ajungand la o jumatate de milion de euro. Compania Casa Noastra a ajuns la o retea de 70 de magazine, dintre care 49 sunt proprii. Investitorii vor ca in 2010 firma sa fie prezenta in toate localitatile cu mai mult de 50.000 de locuitori, adica in aproape 50 de orase.
Producatorii cauta activitati complementare
Producatorii de termopane isi diversifica portofoliul de produse si activitati. Casa Noastra si-a introdus in oferta usile de interior si de intrare Porta. Aplast a devenit furnizor de servicii pentru producatorul de profile PVC Rehau. Parte din procesul de fabricatie a profilului care imita lemnul este desfasurat de compania romaneasca, pentru productia vanduta in Romania. Geamul termopan, mai precis imbinarea sandwich, se face tot in tara. Capacitatea de productie nu acopera inca necesarul companiei. Spre ce se mai orienteaza firmele de termopan?
Ciprian Cherciu vede in "sistemele de umbrire" montate la ferestre urmatoarea afacere a producatorilor de termopan. Pe de alta parte, activitatea de montaj este externalizata la Aplast. Subantreprenorii primesc lucrarile si sunt apoi monitorizati. Beneficiarii sunt sunati si consultati privind rezultatul lucrarii. "Nu primesti banii pentru serviciile pe care le prestezi daca nu faci un lucru de calitate", arata Cherciu.
Cresc pretentiile privind calitatea
Cererea clientilor se orienteaza tot mai mult spre produse de calitate superioara, atat datorita cresterii veniturilor, cat si scaderii preturilor, estimata de unii producatori la 30% fata de acum cinci ani. Potrivit studiului Neomar, ponderea profilelor tricamerale a scazut considerabil in 2006 (-11% fata de anul 2005), in favoarea profilelor cu cinci camere, a caror pondere a crescut cu 9% in ultimul an. Anul trecut, aproximativ 29% din consumatori au optat pentru acest din urma tip de tamplarie.
Sursa: Adevarul
Comentarii
Nu exista comentarii.