Minusurile unei case, obligatoriu de prezentat cumparatorului
Viitorii cumparatori vor fi informati despre toate problemele zonei in care isi iau casa si despre istoricul proprietatii, a hotarat Protectia Consumatorilor.
Agentiile imobiliare vor fi nevoite, in maximum doua luni, sa-i informeze pe cumparatori daca imobilele sunt afectate de zgomot, poluare, miros urat sau prezinta pericol de inundatii. In plus, vor trebui sa renunte la clauza contractuala care ii obliga pe consumatorii „suciti“ sa plateasca penalizari uriase. In caz contrar, risca amenzi intre 3.000 si 30.000 de lei.
Noile reglementari propuse de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) vizeaza cazuri precum cel al ansamblului imobiliar Confort City, din Popesti Leordeni, relatat pe larg in editia de ieri a „Evenimentului zilei“. In ciuda avertismentelor autoritatilor de mediu, ansamblul de locuinte a fost construit la doi pasi de societatea de ecarisaj Protan, iar clientii nu au fost informati cu privire la riscurile pe care si le asuma cumparand o casa in zona.
Valabila din decembrie
Potrivit presedintelui ANPC Dan Vlaicu, prevederile legislative vor intra in vigoare la sfarsitul acestui an. „Am facut aceste modificari ca urmare a numarului mare de reclamatii care vizau acest sector“, spune Vlaicu.
Drept urmare, agentii imobiliari vor fi obligati sa-i informeze pe eventualii cumparatori, in scris, asupra nivelului estimativ al costurilor ce urmeaza sa fie suportate pentru obtinerea documentelor necesare incheierii tranzactiei, asupra planului urbanistic de dezvoltare a zonei si a situatiei juridice a imobilului.
Mai mult, vor fi nevoiti sa dovedeasca faptul ca nu scot la vanzare un imobil aflat in litigiu. De asemenea, consumatorul va fi informat asupra diferitelor inconveniente precum sursele de zgomot, poluare, miros, pericol de inundatii sau surpari.
Adio penalizari!
Noile reglementari mai obliga agentiile sa scada suma clauzei de penalizare.
„In prezent, agentiile au clauze abuzive in contracte, care ii obliga pe consumatorii care se razgandesc sa plateasca sume disproportionat de mari de penalizare. Am avut un caz in care s-au platit 2.000 de euro. Dupa aparitia acestui act, consumatorii vor achita doar comisionul pe care l-ar fi platit daca tranzactia ar fi avut loc“, explica Vlaicu.
Teorie cu care reprezentantii agentiilor nu sunt de acord. „E normal ca daca una dintre parti se razgandeste - proprietarul sau cumparatorul - sa plateasca ambele comisioane. Potrivit noilor reglementari, daca unul se razgandeste, eu primesc doar un comision. Pe mine, aceasta lege nu ma protejeaza in niciun fel“, spune Lucian Racaru de la Centrul Imobiliar Roman.
Acesta afirma ca legea are „obligatii doar pentru agentie, iar pentru cumparator, doar drepturi“.
REGULI
Relatia agentie si client
Contractul pe care agentia imobiliara il incheie cu clientii trebuie sa contina: datele de identificare ale partilor, pretul solicitat de proprietar, conditiile in care contractul poate fi reziliat, nivelul maxim al comisionului datorat agentiei, situatiile in care consumatorul nu datoreaza comisionul agentiei, precum si drepturile si obligatiile partilor.
Sursa: Evenimentul zilei
Comentarii
Nu exista comentarii.