Palatul Cotroceni este parte a Muzeului national Cotroceni, institutie specializata pentru prezentarea istoriei medievale si moderne a palatului, a evolutiei si transformarilor lui de-a lungul timpului. Palatul Cotroceni, biserica si manastirea reflecta trei secole de istorie care intretes aspecte politice, militare, diplomatice, religioase si culturale, direct cu evolutia generala a societatii romanesti.
Astfel, de-a lungul celor trei secole, un lung sir de personalitati
remarcabile au luat decizii si au condus de aici, incepand cu fondatorul palatului, bogatul domn Serban Cantacuzino. Printre acestia amintim pe Constantin Brancoveanu, Nicolae si Constantin Mavrocordat, Alexandru Ipsilanti, Constantin Gheorghe Hangerli, Alexandru Moruzi, Barbu Stirbei, Alexandru Ioan Cuza, Carol I of Hohenzollern-Sigmaringen, Ferdinand I.Prin continutul sau, muzeul expune o bogata gama de valori apartinand artei noastre nationale, ca si arta decorativa romana si din lume. Spatiul Cantacuzinian pare a fi un spatiu potrivit pentru organizarea de prezentari de obiecte de arta veche, care subliniaza exceptionala valoare a epocii respective. Printre obiectele remarcabile expuse sunt pietrele de mormand bogat sculptate, o expresie a admirabilei arte a cioplitorilor si decoratorilor, ca si incrustatiile care pun marturie vigorii arte si arhitecturii Cantacuziniene si Brancovenesti.
In prezent ansamblul Cotroceni dovedeste ca are un design arhitectural de o unitate compozitionala si artistica clara. Nucleul constructiv este manastirea ridicata de Serban Cantacuzino la sfarsitul secolului 17, o exceptionala piesa a artei si arhitecturii medievale romanesti. Aceasta a suferit numeroase schimbari de-a lungul celor trei secole de existenta, unele fiind remarcabile prin design si proportii, altele fiind total neadecvate. Dar ele nu au afectat mult conceptia cladirii initiale, structura si expresia generala a volumelor fiind pastrata. Arhitectura interioara a spatiilor dedicate muzeului, din cladirile care fac parte din ansamblul Cotroceni, este perceputa ca un conglomerat stilistic, la prima vedere conducand la o usoara confuzie, prin punerea laolalta sau suprapunerea de interventii de remodelare functionale si estetice. Pana in zilele noastre, cele mai specifice lucrari sunt cele de constructie initiala ale manastirii (sfarsitul secolului 17) si palatului regal (sfarsitul secolului 19 inceputul secolului 20), ca si cele recente, de restaurare si extindere a intregului ansamblu.
Comentarii
Nu exista comentarii.