Psihoza taierilor pensiilor si salariilor a intors trendul de crestere
Piata materialelor de constructii a avut de suferit in 2009, iar in 2010 cand lucrurile au inceput sa se miste putin, masurile anticriza adoptate de Guvern au dat peste cap aceasta piata.
Daniel Guzu, omul de afaceri care a fondat Fabryo (fosta Guzu Chim), iar in momentul de fata este actionar majoritar al companiei Duraziv (firma ce se ocupa de profile metalice, adezivi si vopsele), ne-a explicat in cadrul unei intalniri cu presa cum masurile adoptate de Guvern au influentat negativ piata. "Incepusem bine in primavara, chiar aveam o crestere de 60% a cifrei de afaceri, pana sa apara psihoza cu salariile, cu pensiile. Pana sa apara masurile de ajustare a veniturilor era bine pentru toata piata, cred ca ieseam din criza", a declarat Daniel Guzu. Potrivit estimarilor date de oficialii companiei, cifra de afaceri pe 2010 va avea o crestere de 45%. In 2009 cifra de afaceri a fost de 9 milioane de euro, iar anul acesta oficialii se asteapta sa incheie anul cu peste 12 milioane de euro.
Anul acesta vanzarile companiei s-au bazat pe renovari si proiecte mici, iar din moment ce oamenii erau bulversati si nu stiau ce se va intampla mai departe cu locul lor de munca atunci o mare parte din romani au renuntat definitiv la gandul de a-si renova casa.
"Reducerea salariilor, pensiilor, disponibilizarile au creat o psihoza care a blocat piata. Lumea se orientase catre consum in primavara. Am vorbit cu o cunostinta care este bugetara si a stopat orice proces de renovare a casei, deoarece nu mai stia ce o sa se intample", a mai subliniat omul de afaceri.
"Daca se lua doar masura cu majorarea TVA atunci ar fi fost bine"
In opinia lu Daniel Guzu, daca Guvernul ar fi adoptat doar cresterea TVA nu considera ca s-ar fi creat aceasta psihoza si oamenii ar fi acceptat o scumpire. "Daca se lua doar masura cu majorarea TVA atunci ar fi fost bine. Daca cineva isi renova casa cu 10.000 de lei si mai se adaugat inca 5% nu ar fi oprit aceasta procedura si ar mai fi indurat acest adaos", a spus reprezentantul Duraziv. Dar in cazul crearii acestei incertitudini in jurul locului de munca atunci acest lucru si-a pus amprenta asupra pietei. Depinde foarte mult de atmosfera politica daca nu se termina cu aceste ajustari nu va fi bine pentru ca obiceiul de consum se va reduce drastic. Stabilitatea politica, aici este cheia. Nu o politica dusa, ci trebuie o politica constructiva.
In 2009, pierderi de 1 milion de euro
In momentul in care Duraziv (fosta Bau Profil) a fost preluata de omul de afaceri impreuna cu compania de investitii Oresa Ventures firma avea produse prea scumpe si nu vindea nimic.
"Aveam tabla pe stoc cumparata cu 1.000 de euro pe tona, iar cand am ajuns managementul de acolo a intarziat luarea deciziei de a scadea pretul, asadar cand am ajuns nu numai ca aveam tabla pe stoc, dar compania pierduse si jumatate din clienti. In 2009 am redus pretul la 400 de euo pe tona pentru a ne alinia la preturile din piata si pentru a vinde chiar daca asta insemna sa se vanda in pierdere" , a spus omul de afaceri. El a mai adaugat ca, deoarece pretul metalului este fluctuant, pe producatori ii avantajeaza un pret stabil. "Au incercat sa scumpeasca cei de la Sidex sa-si acopere pierderile si piata a absorbit aceasta crestere, dar de prin vara a scazut consumul si iar ne-a prins cu tabla mai scumpa pe stoc si iar vindeam in pierdere. Acum pretul a ajuns la 700 euro pe tona" , a mai afirmat Daniel Guzu. La adezivi compania nu a taiat preturile, ci a facut promotii. Din cauza vanzarilor in pierdere compania Duraziv a avut pierderi de 1 milion de euro in 2009, iar anul acesta reprezentantul firmei se asteapta sa ajunga la zero.
In 2010 s-au investit 2,5 milioane de euro
In 2010 lucrurile au mers ceva mai bine pentru companie de aceea se estimeaza o crestere de 45% fata de 2009. In primele 9 luni au avut loc vanzari de 4 milioane euro la adezivi si cateva sute de mii din vopsea. La divizia de adezivi sectorul acesta din companie a crescut cu 27% valoric si cu 31% cantitativ.
Motivele pentru care Duraziv a inregistrat o crestere sunt doua. "In primul rand am imbunatatit produsele, am adus unele noi mai apropiate de nevoile clientilor si cu aplicatii specifice. Iar in al doilea rand am dublat echipa de vanzari la 12 oamenii", a mai aratat Daniel Guzu.
Investitiile care au fost facute in acest an in Duraziv se ridica la 2,5 milioane de euro. Asadar acestea sunt: un proiect de 500.000 de euro pentru partea de metal pentru a creste calitatea si capacitatea de productie, deschiderea sectiei de vopsele 500.000 de euro si inca un proiect de 500.000 de euro pentru deschiderea inca unei sectii de vopsele pentru anul 2011. Si in marketing au fost investiti 1 milion de euro. Asadar pana acum au fost investiti in total 9, 5 milioane de euro in Duraziv, dar exista in plan o extindere.
In ceea ce privesc vanzarile profilelor metalice, acestea s-au vandut la fel de bine ca inainte de criza, dar acest lucru s-a intamplat nu pentru ca a crescut piata, ci pentru ca au ajuns la faliment multi. "Valoric piata de profile este egala cu piata de placa gips carton. 100 de milioane de euro ajunge piata", a mai explicat Daniel Guzu.
Sursa : Curierul national
Comentarii
Nu exista comentarii.