Unele obiecte de uz casnic au “termen de expirare”
Obiectele de uz casnic, nu doar electrocasnicele, trebuie inlocuite de mai multe ori pe parcursul unei vieti, considera specialistii. Chiar daca pe ele nu e scrisa o zi anume, ca pe cutiile de lapte sau de unt, si unele obiecte de uz casnic trebuie schimbate pentru asigurarea sanatatii. O saltea de pat nu ar trebui folosita mai mult de 5 ani, maxim 7-8 daca vorbim despre modele de top, cu spuma de memorie. Una uzata afecteaza sanatatea coloanei vertebrale si calitatea somnului. Ȋn aceeasi categorie intra si canapeaua, desi aici vorbim despre o durata mai mare de viata, de pana la 15 ani.
Nici accesoriile de baie, precum covorasele, garniturile sau perdelele de dus, nu este recomandat sa le tinem o vesnicie. Pentru ca sunt expuse in mod regulat la apa si abur, au toate sansele sa prinda mucegai. De aceea, ele trebuie schimbate la sase luni, maximum un an.
“Obiectele din aceasta categorie nu presupun investitii majore, ȋnsa ele sunt extrem de importante pentru ca ȋn joc este chiar sanatatea noastra. Pernele, covoarele, lenjeriile sau draperiile sunt adevarate depozite de praf si acarieni si pot determina alergii, astm, rinite si multe alte afectiuni. Ȋn plus, din punct de vedere al designului, schimbarea acestor elemente poate da o fata noua unei ȋncaperi, desi mobilierul ramane acelasi.”, explica designerul de interior Natalia Berezovskaia, owner al The Famous Design.
Cat investesc romanii in decorarea unui apartament
Daca generatiile 50+ isi redecoreaza casele o data, maxim de doua ori in viata, tinerii au inceput sa o faca mai des. Principalul motiv este schimbarea locuintei, fie ca vorbim despre apartamente inchiriate sau despre mutarea intr-un spatiu mai generos.
“Pentru majoritatea romanilor, reamenajare inseamna renovare, adica dat o lavabila pe pereti, reparat una alta si cam atat. Pentru generatia parintilor mei, de exemplu, de schimbat mobila nici macar nu se pune problema pana cand un obiect nu se strica. Si chiar si atunci primul lor gand este sa incerce sa o repare. Am observat ca exista chiar un atasament al oamenilor fata de anumite produse sau elemente de decor. Sa ne amintim despre faimoasele mileuri sau bibelouri care stau mandre in mii de sufragerii din Romania, de zeci de ani. Insa, daca vorbim despre persoanele de pana in 40 de ani, datele se schimba. Sunt mult mai deschisi sa redecoreze, in special cei cu venituri peste medie. Din experienta mea, as spune ca aceasta categorie isi reamenajeaza locuinta undeva la 10-15 ani. Este un termen rezonabil, sa spunem. Ne apropiem, incet incet, de obiceiurile occidentale. Spre exemplu, britanicii isi schimba designul locuintelor in medie, la opt ani.”, spune designerul Natalia Berezovskaia.
Daca ȋn SUA amenajarea unui apartament de nivel low-mediu ajunge la 40% din valoarea proprietatii, iar una mediu-high poate depasi pretul apartamentului sau al casei, romanii merg, ȋn continuare, pe principiul “ieftin si bun”.
“Chiar si in Rusia, unde piata este asemanatoare cu a noastra, investitia ȋntr-o amenajare ajunge aproape de costul proprietatii. Ȋn Romania, majoritatea clientilor ar vrea cu 10.000 Euro sa amenajeze un apartament de 90 mp, a carui valoare este de 100.000-120.000 Euro. Deci undeva la 10% din valoarea lui, ceea ce inseamna prea putin. Ȋn plus, ȋn Occident, a apela la un designer de interior este ceva normal, ca mersul la medic, de exemplu. Dar multi romani au ȋnca impresia ca este mai ieftin si mai rapid sa ȋsi decoreze singuri casa, ori asta este un mit. Un designer de interior experimentat poate recomanda magazine sau outleturi de mobilier si decoratiuni mai putin cunoscute, unde are discounturi, colaboreaza cu firme de constructii sau alti furnizori la care, de asemenea, beneficiaza de preturi mai mici. Va poate ajuta sa economisiti bani si timp, fara a face rabat de la calitate.”, mai spune Natalia Berezovskaia, owner al The Famous Design.
Natalia Berezovskaia este designer de interior, parte a echipei Creativ Interior. Originara din Republica Moldova, Natalia a venit ȋn Bucuresti ȋn 2006, ca studenta a Universitatii de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu” si s-a stabilit aici definitiv. Ȋn cei 13 ani de activitate, si-a construit un portofoliu de peste 70 de amenajari, atat rezidentiale, cat si spatii de birouri, comerciale, HoReCa sau clinici medicale. Ȋn acelasi timp, a pornit un blog de educatie si recomandari – The Famous Design – a scris o carte pentru cei care vor sa activeze ȋn domeniu si tine regulat cursuri de design interior pentru cei aflati la ȋnceput de drum ȋn industrie sau pentru pasionati.
Comentarii
Nu exista comentarii.