Scumpirea benzinei ingroapa afacerile imobiliare din suburbii

08 iulie, 2008

comenteaza trimite unui prieten printeaza

Modelul american al locuintei situate intr-o localitate-satelit, la zeci de kilometri de metropola catre care toata lumea „migreaza" zilnic, este insistent promovat si in Romania. Este insa un model care, la noi, moare din fasa. Principala cauza: preturile in crestere ale carburantilor.
 
In SUA, pretul de 1,2 dolari pe litrul de benzina a fost pragul care pare sa fi pus capat stilului de viata idilic de la periferia marilor orase
 
Modelul american al locuintei situate intr-o localitate satelit, la zeci de kilometri de metropola catre care toata lumea „migreaza" zilnic, este insistent promovat si in Romania. Este insa un model care, la noi, moare din fasa. Principala cauza: preturile in crestere ale principalilor carburanti.
 
In Statele Unite ale Americii, presa consemneaza cu regularitate un nou fenomen de migratie. De data aceasta inapoi catre centrul marilor orase, catre statiile de metrou, catre cartierele cu o retea de transport public bine pusa la punct.
 
Un material al Associated Press surprinde rezultatele unei anchete sociologice ai carei subiecti au fost 900 de agenti imobiliari ai companiei Coldwell Banker. 96% din acestia au declarat ca pretul carburantilor reprezinta un motiv de ingrijorare pentru clientii lor, in timp ce 78% spun ca majorarea pretului galonului de benzina este motivul pentru care cumparatorii lor isi doresc o locuinta in oras, si nu in suburbii.
 
Mai mult, „Herald Tribune" citeaza un studiu al Administratiei Federale a Autostrazilor in care se arata ca, in luna martie, traficul inregistrat in SUA a scazut cu 4,3%. Aceasta este cea mai severa descrestere inregistrata de Agentie din 1942 si pana in prezent.
 
Inapoi in Bucuresti
 
Dezvoltatorii imobiliari autohtoni lanseaza si ei proiecte de locuinte la kilometri buni distanta de Bucuresti. Care vor fi cumparatorii acestor proprietati in conditiile in care, pe langa rata lunara platita la banca si cheltuielile zilnice, acestia vor fi nevoiti sa scoata din buzunar sume fabuloase pentru benzina?
 
Directorul general LukOil Romania, Constantin Tampiza, declara recent pentru „Adevarul" ca nu este exclus scenariul sumbru in care barilul de petrol ar putea ajunge sa coste 200 de dolari. Astfel, pretul benzinei la pompele din Romania ar ajunge la aproximativ echivalentul in lei a doi euro.
 
In aceste conditii, pentru un drum zilnic pana la serviciu de 30 de kilometri dus- intors si la un consum mediu al masinii de 10 litri la suta de kilometri, o persoana va plati 52 de lei in fiecare zi. Dar cum in cele mai multe cazuri cei doi soti nu au acelasi program la serviciu, o familie are nevoie de doua masini. Astfel costurile proprietarilor de locuinte dintr-un oras satelit se dubleaza. Iar la sfarsitul lunii, o familie care vine in Capitala doar pentru a merge la serviciu va plati pentru benzina 2.080 de lei. Adica 570 de euro lunar.
 
Corbeanca si Balotesti, direct afectate
 
Multi bucuresteni nu au asteptat ca pretul carburantului sa explodeze. In randul acestora se simte deja tendinta de reintoarcere in oras. „Nu este vorba atat de exodul inapoi in Capitala, cat mai mult de evitarea periferiilor de cei care acum isi cumpara o locuinta", a declarat Calin Negoescu, director tehnic Westfourth Arhitecture. Infrastructura deficitara si timpul foarte mare petrecut in trafic in drum spre si de la serviciu i-au convins pe bucuresteni sa renunte la beneficiile vietii la curte.
 
Pentru ca nu dispun de suficiente fonduri sa achizitioneze o casa in oras, acestia reprezinta clientela apartamentelor din Capitala.
 
„Nordul nu este o locatie oarecare. Targetul zonei este segmentul cu venituri mari, care nu intampina probleme financiare", considera Gustav Biancu, Managing Director INR. Compania pe care o conduce intentioneaza sa construiasca un ansamblu de locuinte in Snagov, in care va investi aproximativ 50 de milioane de euro.
 
Proiectul este destinat familiilor cu venituri peste medie. Acestea nu vor fi afectate de cresterea pretului la carburanti, spune Biancu. Prin urmare, nici vanzarile de locuinte selecte nu vor fi incetinite pe fondul scumpirii benzinei.
 
Nu toti dezvoltatorii din nord vor reusi sa isi vanda proiectele. Corbeanca si Balotesti sunt doar cateva dintre zonele unde reprezentantul INR crede ca vor fi dificultati la vanzare. „Si developerii din sud, est si vest targeteaza clasa medie. Ei ar putea intampina probleme daca pretul carburantului se va scumpi foarte mult", considera Biancu.
 
Un factor important in achizitionarea unei locuinte la o distanta considerabila fata de Bucuresti este costul vietii in ansamblu, considera Ilinca Paun, director Residential Division Colliers International. Potrivit acesteia, interesul pentru orasele-satelit nu este unul foarte mare.
 
"Bucuresteanul este inca departe de tendinta occidentala de a locui la periferii", spune Paun. Un motiv important este chiar pretul carburantului, subliniaza aceasta.
 
54.000 de locuinte la 40 de km de Bucuresti
 
„Decizia unui loc de munca in Bucuresti si a unui habitat intr-o zona care ofera multe motive din punctul de vedere al climatului de locuit, al securitatii, al ambientului, este din ce in ce mai mult apanajul clasei de mijloc", crede Liviu Ureche, analist imobiliar. Potrivit vanzatorilor de locuinte noi, clasa medie are un venit lunar de cel putin 2.000 de euro pe familie.
 
Considerentele pentru care reprezentantii acestei categorii ar alege totusi sa nu locuiasca in Bucuresti sunt strans legate de pretul mai mic al proprietatilor din zona metropolitana, crede Paun. "Astfel ca pretul ridicat al carburantului ar putea fi compensat cu rata bancara mai mica", sustine reprezentantul Colliers International.
 
Cu toate ca decizia de a achizitiona in afara Bucurestiului nu este luata din motive strict financiare, cat de sustenabil este un proiect dezvoltat la 40 de kilometri de Capitala, precum Fin de Carrera din Sohatu? Daca acesta va fi finalizat, va depasi ca amploare toate proiectele noi anuntate pe piata. Dezvoltatorul spaniol Grupo Menchero a anuntat ca va investi 1,6 miliarde de euro in localitatea Sohatu. Pe langa spatii de afaceri si industriale, spaniolii declara ca vor sa construiasca 54.000 de locuinte.
 
Swan Office Park, 57.000 de metri patrati de birouri in Pipera
 
Companiile Chayton Capital, Arca East Invest si DTZ Echinox anunta inceperea lucrarilor la Swan Office Park. Proiectul consta in cinci cladiri, dintre care trei blocuri de cinci etaje, unul de sase niveluri si altul de douasprezece, al caror parter va fi dedicat activitatilor de retail si divertisment. DTZ Echinox a fost desemnata agent exclusiv de inchirieri pentru acest proiect dezvoltat in parteneriat de catre Chayton DUNA Fund Property, ca investitor, si Arca Holding, ca dezvoltator.
 
„Swan Office Park reprezinta combinatia perfecta dintre locatia ideala si calitatea optima a proiectului, in acord cu exigentele corporatiilor internationale", a afirmat Tim Wilkinson, director executiv al DTZ Echinox. Swan Office Park – Pipera este prima investitie semnificativa in Bucuresti a companiei Chayton Capital LLP.
 
„Romania este o parte strategica a planului nostru de dezvoltare regionala, intrucat planificam si alte proiecte aici pentru anii ce urmeaza", a spus Neil Crowder, managing partner la Chayton Capital LLP. (Andrei Panait)
 
Verida Credit intra pe piata autohtona
 
Compania intentioneaza sa ajunga la un volum anual de imprumuturi ipotecare de 200 milioane de euro pana in 2011. „Ne propunem sa acordam credite de 100 milioane de euro pana la sfarsitul anului urmator. Obiectivul nostru este sa fim specialisti pe segmentul creditelor ipotecare, nu conteaza neaparat volumele, si sa reprezentam alegerea clientului", a declarat Dorian Klein, presedintele companiei, cu ocazia lansarii oficiale a firmei pe piata locala.
 
Investitia actionarilor Verida Credit in dezvoltarea companiei se ridica la 100 milioane de euro, suma putand fi suplimentata ulterior in functie de rezultatele obtinute. Firma atrage finantarile necesare acordarii de imprumuturi de la actionari, ABN Amro si fondurile de investitii Old Lane, detinut de grupul financiar american Citi, si Rubikon Partners. (Mediafax)
 
Ochiul specialistului
 
Avand in vedere ca preturile constructiilor de langa Bucuresti sunt ridicate, iar cei care isi permit sa isi faca o casa acolo sunt in general oameni cu venituri ridicate, deocamdata la noi nu exista o problema reala in ceea ce priveste decizia de a renunta la achizitionarea unei locuinte in orasele satelit. Familiile care locuiesc in aceste zone au in general cel putin o masina, iar pretul benzinei inca nu constituie un impediment. Violeta Cernica, project manager residential Coldwell Banker
 
300 de euro
 
-         este pretul lunar al carburantului platit de o familie care locuieste la 30 km de Bucuresti
 
Sursa: Adevarul

Adauga un comentariu


Comentarii

Nu exista comentarii.

Alte articole

Industria mobilei merge pe mana francizelor Industria mobilei merge pe mana francizelor
In anii '90 mobila se vindea ca pasta de dinti, acum clientul este mai exigent In anii '90 mobila se vindea ca pasta de dinti, acum clientul este mai exigent
Apartamentele noi de la ultimul etaj, cu 20% mai scumpe Apartamentele noi de la ultimul etaj, cu 20% mai scumpe
La Brico Dépôt începe sezonul amenajărilor exterioare La Brico Dépôt începe sezonul amenajărilor exterioare
Casele de vacanta, ieftiniri de pana la 70% Casele de vacanta, ieftiniri de pana la 70%
Saint-Gobain se implica alaturi de asociatia Habitat for Humanity Romania in constructia centrului comunitar de la Buftea Saint-Gobain se implica alaturi de asociatia Habitat for Humanity Romania in constructia centrului comunitar de la Buftea

Vezi mai multe articole