Preturile mari din segmentul rezidential al pietei imobiliare din Romania si Bulgaria i-ar putea determina pe investitorii straini sa se orienteze catre noi piete, precum Serbia, Muntenegru sau Moldova, arata un studiu publicat de compania de consultanta Deloitte.
Pe segmentul locuintelor, specialistii pietei imobiliare sustin ca scumpirile din ultimii ani din Romania au fost deteminate, in principal, de nivelul foarte ridicat al cererii, in raport cu oferta, aflata inca la un nivel scazut.
Potrivit studiului Deloitte, companiile de constructii care activeaza pe segmentul rezidential vor continua sa beneficieze din deficitul de locuinte din zona, precum si din dezvoltarea pietei creditelor ipotecare. In Europa Centrala se inregistreaza un deficit mare de locuinte noi, mai ales in tari precum Polonia, Romania si Bulgaria.
Romania se afla pe a treia pozitie in Europa Centrala, dupa Polonia si Cehia si la mare distanta fata de acestea, in functie de valoarea pietei constructiilor in 2007, de 9,2 miliarde de euro, potrivit unui studiu al companiei de consultanta si audit Deloitte.
Spre comparatie, piata constructiilor din Romania de aproape patru ori mai redusa decat cea din Polonia, care a atins un nivel de 35,3 miliarde de euro si de doua ori mai scazuta decat cea din Cehia, care s-a cifrat anul trecut la 17,8 miliarde de euro.
Romania a inregistrat, in aprilie, cea mai semnificativa crestere anuala a productiei de constructii din Uniunea Europeana, de 30%, Romania fiind urmata de Slovenia, cu un avans de 23,3% si de Polonia, cu un plus de 22,8%, arata datele preliminare ale biroului european de statistica.
Pe segmentul comercial al pietei imobiliare, preturile ridicate sunt mentinute de numarul foarte scazut de spatii libere. Astfel, in Romania, Bulgaria si Lituania, acest nivel este, in capitale, de numai 5% din oferta.
In plus, Romania dispune de mult mai putine spatii modernizate pe segmentul de retail, comparativ cu numarul de locuitori, raportat atat la media europeana, cat si la alte state din regiune, precum Polonia.
Astfel, in Romania, spatiul modernizat pe segmentul de retail al pietei imobiliare a ajuns la 25 metri patrati pentru mia de locuitori, in timp ce in Polonia nivelul este de 142 metri patrati/1.000 de locuitori.
In Spania, nivelul este de 248 mp/1.000 de locuitori, iar in Olanda, de 319 mp/1.000 de locuitori.
Media la nivelul Uniunii Europene pe segmentul de retail este de 205 metri patrati/1.000 de locuitori, mai arata studiul Deloitte referitor la pietele central si est europene.
Sursa: Wall-street
Comentarii
Nu exista comentarii.