Agentiile, in competitie cu intermediarii locali – Raimondo, Nicu Impegatu’, domnu’ Adrian
Terenurile din zona viitoarei autostrazi Bucuresti - Ploiesti, mai scumpe de la o zi la alta
Preturile la care se vinde metrul patrat de teren din apropierea traseului viitoarei autostrazi Bucuresti - Ploiesti cresc de la o zi la alta. Pentru un teren care, luna trecuta, se vindea cu 6-7 euro/mp, acum se cer 10 euro, la care intermediarii mai adauga cate doi euro de fiecare si se ajunge usor la 14 euro/mp. Daca iei la picior localitatile de pe traseul autostrazii, ofertele apar repede, intermediarii locali te agata de cum ai intrat in comuna, iar preturile cerute difera cu pana la 10 euro/mp.
„Ieftin, da’ nu stiu cat o sa-l mai pot tine asa”
Prima oprire – satul Caciulati, la nord de Tunari. Comitetul de primire - cinci localnici care isi treceau vremea cu un pahar de bautura inca de la primele ore ale diminetii – ne ofera informatia esentiala pentru a putea intra in posesia unei parcele langa viitoarea autostrada:”sunati-l pe Raimondo, el le stie pe toate!”. Sunam la Raimondo, care raspunde prompt si ne face un inventar complet al terenurilor pe care le „gestioneaza”. Aflam ca are un prieten, care este proprietarul unui teren de 7.400 de metri patrati la o aruncatura de bat de primul nod rutier al autostrazii.
„Ieftin, da’ nu stiu cat o sa-l mai pot tine asa, pentru ca se cere teren aici”, ne spune Raimondo, vanzandu-si marfa: „Este cel mai apropiat teren de nodul rutier, este si langa un cartier rezidential, eu vi-l vand cu 18 euro in zona in care este de fapt 25-28 pentru ca are o deschidere la autostrada de doar 40 de metri. Vi-l dau asa pentru ca si voi sunteti intermediari si-l puteti vinde cu 20-22 de euro, ca sa ne iasa la toti ceva”.
Cum terenurile care ne interesau pe noi erau cele de cel putin 10.000 de metri patrati, Raimondo se adapteaza rapid si ne face o noua oferta: „Mai am un teren de un hectar, tot langa autostrada, dar cu o deschidere spre padure de 22 de metri. Este 12 euro fara comision, dar vreau sa-mi iasa si mie ceva, deci se ajunge cam la 14-15 euro/mp. Il asiguram ca tinem legatura si mergem mai departe.
„Ne ies 26.000 euro de fiecare si toata lumea-i multumita”
La Moara Vlasiei, localitate pe langa care autostrada Bucuresti- Ploiesti va trece chiar la 10 metri de prima casa de sat, persoana cea mai potrivita pentru ceea ce vrem noi – dupa spusele localnicilor - este Nicu Impegatu’. N-avem insa noroc sa dam de el, asa ca ne este indicat urmatorul pe lista: Adrian Simion. Bine documentat, domnu’ Adrian se arata si dispus sa ne duca sa vedem fiecare tarla, numai sa incheiem „biznisu”. Oferta e bogata: un teren de 16.000 de mp, cam la un kilometru de autostrada, cu o deschidere de 24 de metri, cu 7-8 euro/mp; altul de 2,5 ha cu deschidere la padure, dar dublu la pret.
„Este 16 euro metru patrat pentru ca e zona misto si trebuie sa scot si eu un comision. Nu de alta, dar, spre deosebire de altii, eu sunt om serios. Asa ca, daca discuti cu mine, nu vei regreta”, ne ademeneste Adrian. Si pentru ca e concurenta mare, descoperim ca si Raimondo si Adrian incearca sa ne vanda acelasi teren, abordand strategii diferite. Adrian, afacerist care „tine la oamenii cu care lucreaza”, pluseaza cu o sinceritate complice, pentru a ne castiga. „Uite, iti spun cu mana pe inima, sa vezi ca sunt serios: am un teren de 26.000 mp, cu o deschidere de 80 de metri, pe care proprietarul vrea sa-l dea cu 10 euro/mp.
Terenul e chiar langa Tunari, la 500 de metri de autostrada. Luna trecuta, costa 8 euro/mp. Eu iti fac oferta de 12 euro ca sa ne iasa la amandoi ceva, impartim comisionul. Daca seful tau, sau cui il vinzi tu, nu te crede, da-i numarul meu de telefon si eu te sustin, ca sa nu para jecmaneala. Asa ne ies la fiecare cate 26.000 de euro si toata lumea-i multumita”. Raimondo, in schimb, ne-a oferit acelasi teren la 10 euro/mp –cat cere proprietarul - plus comisionul lui, de 2 euro/mp, pe care nu a fost dispus sa-l impartim, sugerandu-ne sa-l vindem mai departe cu 13-14 euro/ mp.
Amandoi au mai avut de oferit si cateva terenuri fara cadastru care erau mai ieftine, dar ne-au avertizat ca pentru acelea vom avea multe batai de cap. Tot de la ei am mai aflat ca numai 5-6% din cei care au terenuri de-a lungul autostrazii au cadastrul facut.
20.000 euro de hectar – castigul celor care au cumparat din timp
Cateva sate mai incolo, in Gherghita, intr-un loc greu accesibil si parca rupt de lume, toate terenurile din zona autostrazii au fost vandute cam cu o luna in urma. Majoritatea celor care le-au cumparat au venit, dupa spusele satenilor, din Bucuresti. Primii care au prins de veste ca prin zona va trece autostrada au cumparat terenul taranilor cu „800 aria” (n.r. 800.000 de lei vechi suta de metri patrati), aproximativ 25 de eurocenti/mp. Ultimii veniti au cumparat „pogonul” (n.r. 5.000 mp) cu 60 de milioane de lei vechi, aprope 40 de eurocenti metru patrat.
Pretul mediu platit de autoritati, chiar si in acele zone mai departate de Bucuresti sau Ploiesti, ar trebui sa fie de cel putin 3-4 euro pentru fiecare metru patrat. La un calcul simplu observam ca noii proprietari pot castiga pentru fiecare hectar de teren vandut peste 20.000 de euro.
Exclus agentie
Indiferent de locul pe unde am fost, toata lumea vorbea aceeasi limba „vand teren, exclus agentie”. Din cauza intermedierilor foarte scumpe, aceste societati nu sunt deloc bine vazute in randul localnicilor, motiv pentru care satenii mai intai te intreaba daca esti de la „agentie” si apoi discuta cu tine. Daca suni la agentiile imobiliare, ale caror afise le vezi la tot pasul pe traseul si in apropierea viitoarei autostrazi, dar si pe DN1, vei fi surprins sa afli ca terenul este mult mai scump decat ai gasit singur mergand din poarta in poarta.
Niciunul dintre agentii imobiliari nu discuta cu tine daca nu esti dispus sa platesti cel putin 15 euro pe metrul patrat, pret aproape dublu fata de ce gasesti prin unele sate. In alta ordine de idei, ti se spune ca terenul de langa autostrada s-a vandut de mult, asta desi noi am vorbit cu oameni care aveau parcele chiar la cativa metri distanta.
Sursa: Gandul
Comentarii
Nu exista comentarii.