Pentru orice operatiune imobiliara, indiferent ca este vorba de cumpararea sau vanzarea unei case ori de constructia uneia noi, proprietarul are nevoie de diferite acte de la oficiile cadastrale. Pentru o comunicare mai usoara cu oamenii si pentru a elimina nesfarsitele cozi de la ghisee, Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI) a pus in functiune un serviciu gratuit prin care cei interesati isi pot urmari online situatia si termenul de rezolvare al cererilor depuse la oficiile judetene de cadastru. Potrivit reprezentantilor ANCPI, serviciul este in prezent functional in majoritatea judetelor tarii, iar in Bucuresti, Mures, Iasi si Braila va fi implementat in cel mai scurt timp.
"Sistemul a fost implementat pentru inceput doar in trei judete pilot: Constanta,Buzau si Prahova si a fost considerat un succes. Putem spune ca acest nou serviciu este chiar o metoda de constrangere a angajatilor si colaboratorilor nostri pentru a nu mai gasi tot felul de motive in situatia in care nu au rezolvat la timp cerereile depuse. Speram ca va aduce transparenta totala in rezolvarea lucrarilor de catre angajatii Oficiilor de Cadastru si Publicitate Imobiliara", a declarat, directorul ANCPI, Robert Tatu.
Prin intermediul noului serviciu, cetatenii pot urmarii situatia cererilor privind extrasul de carte funciara, intabularile, dezmembrarile, precum si celelalte lucrari care se depun la oficiile de cadastru din tara. Fiecare cetatean care va depune o lucrare la un Oficiu de Cadastru va primi un numar de inregistrare pentru documentatia depusa. Beneficiarul va putea astfel verifica pe site-ul ANCPI stadiul lucrarii introducand numele judetului, denumirea Biroului de Cadastru unde s-a inregistrat lucrarea, anul si numarul cererii. Acest proiect va fi pus in aplicare si in Capitala, insa din cauza volumului mare de cereri trebuie facute cateva modificari.
Noul serviciu a fost implementat la nivelul Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara, fara costuri suplimentare, de catre directia de IT a institutiei.
Directorul Agentiei mai spune ca volumul de cereri tranzactionat in medie difera de la un judet la altul, insa cele mai multe lucrari sunt inregistrate in continuare in Bucuresti, Ilfov, Timisoara si Constanta. In Ilfov si Bucuresti, in medie, sunt inregistrate circa 500-700 de lucrari pe zi si chiar mai mult.
Directorul Agentiei mai spune ca volumul de cereri tranzactionat in medie difera de la un judet la altul, insa cele mai multe lucrari sunt inregistrate in continuare in Bucuresti, Ilfov, Timisoara si Constanta. In Ilfov si Bucuresti, in medie, sunt inregistrate circa 500-700 de lucrari pe zi si chiar mai mult.
Oficiile de cadastru ofera mai multe avize pentru: masuratori ale proprietatii; intocmirea documentatiei cadastrale pentru prima intabulare, pentru completari cu constructie, alipiri si dezmembrari de parcele; parcelari, lotizari de terenuri bazate pe propuneri de parcelare efectuate de arhitecti.
Tarifele pentru aceste servicii s-au majorat la inceputul anului. Conform unui ordin al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI), este vorba de majorarea tarifelor pentru eliberarea planurilor de incadrare in teritoriu si planurilor de situatie necesare proiectelor pentru autorizarea lucrarilor de construire (PAC) sau desfiintare (PAD), precum si a altor planuri. Anul trecut acestea erau taxate cu 200 de lei pentru fiecare plan in parte. Acum se va achita suma de 200 de lei, inmultita cu suprafata (hectare - ha), pentru suprafete mai mici de 9 ha, sau se vor plati cate 1.000 de lei pe hectar pentru suprafete mai mari de 9 ha. Prima inregistrare in cadastru si cartea funciara este gratuita pentru terenurile agricole extravilane, dobandite pe baza Cadastrul este de fapt sistemul unitar si obligatoriu de evidenta tehnica, economica si juridica prin care se realizeaza identificarea, inregistrarea, reprezentarea pe harti si planuri cadastrale a tuturor terenurilor, precum si a celorlalte bunuri imobile de pe intreg teritoriul tarii, indiferent de destinatia lor si de proprietar. Cadastrul general se organizeaza la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale: comuna, oras, municipiu, judet si la nivelul intregii tari. Cu ajutorul acestui cadastru se identifica si inregistrarea toti proprietarii si se furnizeaza datele necesare sistemului de impozite si taxe pentru stabilirea corecta a obligatiilor fiscale ale contribuabililor.
Comentarii
Nu exista comentarii.