Zece domenii economice in bataia crizei financiare

03 noiembrie, 2008

comenteaza trimite unui prieten printeaza

Zece domenii economice in bataia crizei financiare
 
Analistii apreciaza ca efectele se vor resimti din plin in Romania abia in 2009. Cu toate ca intreaga economie va avea de suferit de pe urma turbulentelor financiare, conditiile specifice vor agrava situatia in anumite sectoare.
 
Ca urmare a scaderii drastice a cererii, foarte multi dezvoltatori si-au sistat lucrarile
 
Desi se afla departe de epicentrul crizei financiare si a inregistrat o dinamica record in acest an, economia Romaniei nu se afla la adapost de efectele declinului care a ingenuncheat marile piete internationale. Iar cele mai afectate sectoare economice sunt cele care pana nu de mult au inmultit peste noapte banii investitorilor.
 
 Primul semnal a fost inregistrat de piata de capital, care s-a confruntat, inca de la jumatatea anului trecut, cu retragerea marilor investitori straini de pe toate pietele emergente. Blocajul pietei imobiliare, reculul industriei auto, declinul industriei textile au devenit, in 2008, tot mai evidente.
 
“Intregul sector privat va avea de suferit. Dar mai ales constructiile, sectorul imobiliar si retailul vor fi cele mai lovite de criza din cauza ca, desi sunt cele mai dinamice, sunt si cele mai indatorate domenii”, spune Liviu Voinea, director Grupul de Economie Aplicata (GEA).
 
Conditiile de creditare a populatiei, dar si a firmelor, s-au inasprit, iar temperarea consumului a tras in jos si sectoare precum agricultura sau transporturile. In plus, scaderea cererii pe pietele internationale va afecta exporturile, in special in industria manufacturiera.
 
Acestea sunt doar cateva dintre efectele imediate ale crizei subprime care a stat la originea actualei crize mondiale: in economia romaneasca, raul este abia la inceput, avertizeaza analistii.
 
Seceta de tranzactii pe piata imobiliara
 
Cel mai dinamic sector al economiei autohtone din ultimii cinci ani, imobiliarul, va fi la sfarsitul crizei si cel mai afectat. Euforia care cuprinsese pana la jumatatea lui 2007 piata de real estate a dus la cresteri record ale preturilor proprietatilor. Insa, nimeni nu parea sa ia in calcul si o perioada de corectii.
 
Acum „lucrurile sunt mult mai grave decat se spune”, atentioneaza Radu Lucianu, Country Manager CB Richard Ellis Eurisko.
 
Locuintele vechi s-au devalorizat in medie cu 20%, iar pretul celor noi a ramas blocat la nivelul de acum 12 luni. Disparitia investitorilor speculativi, care controlau aproximativ 50% din piata rezidentiala noua, a dus, pe fondul lipsei de finantare, la scaderea dramatica a numarului de unitati vandute. Din acest motiv, mai multi dezvoltatori si-au revizuit planurile si au oprit proiectele de locuinte.
 
Marii perdanti sunt, insa, proprietarii de terenuri. Acestia se afla in situatia de a accepta preturi cu 30-40% mai mici pentru aceleasi loturi pe care incercau sa le vanda anul trecut. Chiar si in acest context, „numarul tranzactiilor este in continuare foarte redus”, spune Shimon Gallon, director executiv GTC Romania.
 
Constructii
 
Piata de constructii s-a dovedit foarte sensibila la fluctuatiile de pe pietele financiare internationale. „De circa doua luni nu se mai primesc comenzi pe sectorul rezidential pentru noi proiecte. Dezvoltatorii nu mai pot apela la credite, iar cei care dispun de fonduri sunt mai precauti”, declara Adriana Iftime, presedintele Patronatului Societatilor in Constructii.
 
Daca in luna august piata de constructii crestea intr-un ritm de peste 30%, acum principalii jucatori estimeaza o temperare.
 
Producatorii de materiale de constructii au anuntat evolutii mult sub estimari. Cele mai multe lucrari consemnate in primul semestru al acestui an erau intr-o faza care necesita un consum crescut de astfel de materiale. Din 140.000 de locuinte aflate in diverse faze de constructie, 37,7% erau in stadiu de finisare.
 
Piata de tamplarie termoizolanta a stagnat, cea de polistiren va creste cu aproximativ 2% dupa un ritm preconizat de 40%, vopselurile si adezivii isi vor incetini cresterea la jumatate, respectiv 5 si 15%. Mai mult, Comisia Nationala de Prognoza estimeaza ca in 2009 constructiile vor avansa doar cu 13%, de doua ori si jumatate mai lent decat in acest an. ;
 
Bursa si asigurari
 
Bursa de la Bucuresti s-a impus in topul sectoarelor grav afectate de criza financiara. De la inceputul anului, capitalizarea pietei principale a pierdut peste zece miliarde de euro, adica aproximativ 42% din total. Limitarea expunerii in zona a fondurilor straine de investitii a prabusit, practic, cotatiile celor mai lichide actiuni.
 
Preturile titlurilor emitentilor care alcatuiesc cosul indicelui BET au pierdut, in medie, peste 70%. Insa cel mai volatil in aceasta perioada s-a dovedit segmentul societatilor de investitii financiare (SIF). Dupa ce, in 2006 si 2007 indicele BET-FI marca aprecieri de 32,4% si, respectiv, de 24,8%, de la inceputul anului bursier acelasi indice raporteaza o scadere de peste 85%.
 
“Preturile pe piata de capital au ajuns foarte atractive, iar investitorii se vor intoarce intrucat randamentele ar putea depasi castigurile din alte plasamente”, spune Adrian Simionescu, presedintele Vienna Investment Trust.
 
In stransa legatura cu evolutia pietei bursiere, fondurile de actiuni si a cele diversificate au scazut accelerat. In aceste conditii, valoarea activelor nete administrate la sfarsitul lunii septembrie de cele 17 fonduri de actiuni era de numai 183,18 milioane de lei, in scadere cu aproximativ 54% fata de cele aproape 400 milioane de lei cat administrau 14 fonduri la sfarsitul lui 2007.
 
In plus randamentele fondurilor de pensii, dar si ale asigurarilor cu componenta investitionala au scazut ca urmare a expunerilor pe piata bursiera. 
 
Sistem bancar
 
Criza financiara actuala se rasfrange asupra sistemului bancar pe mai multe cai. In primul rand scaderea lichiditatii. Si bancile romanesti se confrunta, in aceste momente, cu o scumpire a costului finantarilor, care se concretizeaza in dobanzi mai mari la credite.
 
Totusi, bancile din Romania nu au expuneri directe pe pietele afectate de criza. In al doilea rand, inasprirea conditiilor de creditare a populatiei reduce accesul la creditele in valuta, in special la cele in franci elvetieni. Contextul extern si-a pus amprenta si asupra cursului de schimb, care a inregistrat o volatilitate ridicata in ultimele luni. Atingerea unui prag de aproape 4 lei/euro a determinat inclusiv interventia directa a BNR pe piata valutara. 
 
Siderurgie
 
Si industria siderurgica a reactionat la limitarea cererii mondiale. De exemplu, managementul ArcelorMittal, cel mai mare producator de otel din lume, a anuntat ca ia in calcul reducerea productiei in Romania ca urmare a scaderii cererii pe principalele piete externe.
 
Practic, compania reduce productia in mod selectiv pe anumite piete, pentru a adapta oferta la cererea existenta in momentul de fata. „Masura este temporara si raspunde conditiilor pietei. Nu putem face comentarii referitoare la chestiuni operationale specifice dat fiind faptul ca ne aflam in perioada care precede anuntarea rezultatelor financiare ale Grupului pentru trimestrul al treilea, din data de 5 noiembrie 2008“, au declarat pentru Adevarul oficialii companiei.
 
Masuri asemanatoare au fost luate la combinatele siderurgice din Hunedoara si Resita, unde productia de otel a fost redusa cu pana la 30% si mai multe sectii au fost inchise temporar.
 
Industrie auto
 
Constructorii auto Renault si General Motors (GM) sunt loviti in plin de criza financiara globala, iar efectele acestui fapt se fac resimtite si in tara noastra. Astfel, Dacia Automobile, membra a Grupului Renault si Uzina Ford din Craiova, care va livra motoare si cutii de viteza pentru General Motors, au fost nevoite sa isi trimita muncitorii acasa timp de cateva zile.
 
Dacia si-a oprit productia timp de doua zile, insa conducerea companiei sustine ca uzina va functiona normal, in perioada care va urma. In acest timp, aproximativ 1.000 de salariati ai Ford Romania, angajati ai fabricii de la Craiova au fost in somaj tehnic timp de trei zile, din cauza problemelor cu care se confrunta GM la nivel mondial. Surse din companie sustin ca exista posibilitatea ca Ford sa isi amane inceperea productiei in tara noastra.
 
Piata auto din Romania va scadea cu cel putin 11% in 2009, la sub 300.000 de unitati vandute fata de 339.000 cate sunt estimate pana la sfarsitul anului in curs, a declarat presedintele Automobile Dacia, Francois Fourmont. Aceasta situatie este cauzata in principal de conditiile dificile la nivel national in ceea ce priveste creditarea.
 
Ca urmare a vanzarilor in continua scadere, importatorii de automobile din Romania lanseaza oferte fara precedent, masinile noi incepand sa rivalizeze cu cele second-hand la capitolul preturi. Importatorii vin cu reduceri de pana la 4.000 de euro sau cu asigurari gratuite pentru a redresa situatia.
 
Textile
 
Industria textila este unul dintre cele mai afectate domenii, cu atat mai mult cu cat marile fabrici de profil din Romania fac export in proportie de peste 50%, iar cererea pentru piata externa a scazut dramatic. Maria Grapini, presedintele Patronatului din Industria Usoara si actionarul majoritar al grupului de firme Pasmatex Timisoara se declara „la pamant”.
 
„Cred ca noi suntem loviti cel mai rau. Firmele mele si-au scazut productia cu 25% in ultimele doua luni si nu am mai semnat niciun contract cu beneficiarii externi”, spune Grapini. Si fabrica de confectii din Botosani, Rapsodia Conf, care lucreaza pentru branduri de lux din SUA si Europa se confrunta cu probleme. „Cutremurul a fost in strainatate, iar noi simtim replicile”, spune Mihai Tincu, directorul general al companiei.
 
“Am facut un plan de reducere a cheltuielilor pentru perioada urmatoare, insa vom vedea cat de afectati vom fi incepand din aprilie, 2009. Este posibil sa avem si restructurari”, a declarat pentru Adevarul, Mihai Tincu. Rapsodia Conf lucreaza pentru marcile Tommy Hilfifer, Polo Ralph Laurent sau Conwell.
 
Transporturi
 
Criza globala a atins si domeniul transporturilor din Romania, insa mult mai putin decat in celelalte tari europene.Astfel, compania aeriana Tarom a raportat o scadere de doar 8% a numarului de pasageri in cel de-al treilea trimestru al acestui an, pe fondul diminuarii cererilor pentru cursele de linie. Companiile aeriene din Europa au fost lovite din plin de criza financiara.
 
Lufthansa a anuntat pierderi de 74,6% a profitului net, iar compania aeriana Sterling Airways din Danemarca si-a anuntat falimentul. Aitalia pierde trei milioane de euro pe zi, iar France KLM a anuntat un plan de reducere a costurilor de 1,2 miliarde de euro pentru urmatorii cinci ani. Transporturile internationale de marfuri sunt de asemenea afectate, din cauza problemelor financiare cu care se confrunta beneficiarii externi.
 
De exemplu, circa 80 de persoane au fost concediate de firma de curierat rapid Roexpres Service SRL din Galati in aceste zile. Si firma de transport Dunca Expeditii intampina probleme.
 
„Pe de o parte, este mai putin de munca si multe companii isi inchid portile. Pe de alta parte, afacerile mele nu au fost afectate prea tare, scaderile fiind undeva la 15%. Incercam sa strangem cureaua si sa reducem cheltuielile”, a declarat pentru Adevarul Romeo Dunca, director general al firmei de transport Dunca Expeditii din Timisoara, referindu-se la planul de reducere a costurilor.
 
Agricultura
 
Aproape toate exploatatiile agricole depind de finantarile bancare, astfel ca principalul risc pentru fermieri vine tot de pe piata financiara. In plus, „infiintarea culturilor din aceasta toamna, necesare pentru anul agricol 2009, a intarziat extrem de mult si s-ar putea sa ne confruntam chiar cu lipsa de materii prime pentru industria alimentara“, ne-a declarat Costel Olteanu, liderul aliantei sindical-patronale din agricultura. Acum, preturile sunt foarte reduse la produsele agricole, situatie care ii determina pe fermieri sa pastreze recolta in silozuri, ceea ce inseamna lipsa incasarilor.
 
Turism de afaceri
 
Turismul de business isi va diminua cresterea de 25 % pe care a inregistrat-o in ultimii doi ani, potrivit lui Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.
 
“Nu putem vorbi despre scaderi, ci despre o diminuare consistenta a cresterii pana la zero”, a declarat pentru Adevarul, Badulescu. Teambuilding-urile si vacantele-recompensa oferite de angajatori vor fi din ce in ce mai putine, pentru ca firmele isi vor eficientiza cheltuielile. „Companiile vor fi mai atente la cum isi cheltuiesc bugetele, iar in ceea ce priveste turistii obisnuiti, acestia se vor gandi de doua ori inainte de a mai cheltui o suta de euro”, a mai adaugat reprezentantul ANAT.
 
“Constructiile, sectorul imobiliar si retailul vor fi cele mai lovite de criza din cauza ca sunt si cele mai indatorate”
Liviu Voinea,
director GEA
 
“De-abia acum incepe greul pentru economia romaneasca. Nu vad o revenire in mai putin de un an”
Matei Paun,
analist economic
 
“Bancile sunt solide, dar teama ca se vor confrunta cu o avalansa de retrageri le face reticente in creditare”
Adrian Simionescu,
analist financiar

Adauga un comentariu


Comentarii

Nu exista comentarii.

Alte articole

Materiale de constructii Materiale de constructii
72 de apartamente din cartierul Henri Coanda, puse in vanzare 72 de apartamente din cartierul Henri Coanda, puse in vanzare
ROMEXPO deschide sezonul targurilor si expozitiilor din 2019 ROMEXPO deschide sezonul targurilor si expozitiilor din 2019
Sondaj ImportDirect.ro: ce produse de curatenie folosesc romanii acasa Sondaj ImportDirect.ro: ce produse de curatenie folosesc romanii acasa
Peste 3.600 de locuinte ANL ar putea fi vandute chiriasilor Peste 3.600 de locuinte ANL ar putea fi vandute chiriasilor
Ce fac bancile cu un bloc de 100 de apartamente in insolventa Ce fac bancile cu un bloc de 100 de apartamente in insolventa

Vezi mai multe articole